Pewnie jak większość niedoświadczonych, lecz pełnych zapału amatorów, którzy naukę jazdy na nartach mają wciąż przed sobą, naiwnie sądzą, że wystarczy przypiąć sprzęt do stóp na szczycie zbocza i dalej droga sama ich poprowadzi. Nic bardziej mylnego. Każdy z nich, w trosce o bezpieczeństwo własne, jak również innych użytkowników stoku, powinien przyswoić sobie parę podstawowych terminów, jeszcze nim zjawi się na stoku.
Dlatego, wszyscy przyszli narciarze znajdą poniżej mini-słowniczek pojęć podstawowych, w sam raz na krótką lekcję teorii przed nadchodzącą zimą:
- Linia spadku stoku, to inaczej linia wzdłuż samego stoku, czyli ta prostopadła do jego podstawy. Kąt pomiędzy nią, a jej rzutem pionowym, wyznacza nachylenie stoku.
- Narta dolna (zewnętrzna), to ta, znajdująca się dalej od środka skrętu.
- Narta górna (wewnętrzna), to ta bliżej środka skrętu.
- Pług, wykonuje się, kiedy narty ułożone są w kształt litery „V”, co daje możliwość kontrolowanego ślizgu w dół stoku.
- (Ze)ślizg: kiedy narty zsuwają się (również: dryfują) po stoku.
Zanim udasz się na najbardziej strome zbocze, by brawurowo z niego zjechać, najlepiej kręcąc film z go pro lub pozując do wymyślnego selfie, lepiej weź pod uwagę nasze rady i dobrze się przygotuj do tej chwili. Jeśli już masz opanowane pojęcia i kilka zajęć praktycznych z instruktorem, czas spróbować swoich sił w terenie. Wybierz dość łagodne stok, taki, który nie pozwoli ci się za bardzo rozpędzić i taki, który ma przeciwstok, działający jak najlepszy hamulec. Nauka jazdy na nartach, od razu na czerwonych trasach, jest zdecydowanie odradzana. Kolejny punkt do odhaczenia: ekwipunek. Kup lub pożycz narty typu „allround” (uniwersalne), które powinny być 15 – 20 cm krótsze niż twój wzrost. Nie snobuj się na zakup najdroższych, tylko takich, które nie wywiozą cię w krzaki, bo są przeznaczone dla zaawansowanych narciarzy, którzy umieją robić triki. Nie zapomnij też o wiązaniach: siła wypięcia musi być dostosowana do wagi danej osoby i ustawiona przez serwis narciarski. Być może w ferworze przygotowań zapomniałeś o tym punkcie, dlatego przypominamy: wybierz miękkie, wygodne buty, dzięki którym nie nabawisz się otarć i pęcherzy. Tuż przed godziną zero, intensywnie się rozgrzej. Nauka jazdy na nartach będzie wtedy przyjemniejsza, a ty nazajutrz nie będziesz cierpiał z powodu zakwasów. Kiedy uznasz, że jesteś gotów, ruszaj w teren.
Każdy narciarz na stoku powinien zachowywać się w sposób, który w żadnym razie nie zagrozi bezpieczeństwu innych osób. Dlatego apelujemy, by jeździć wyłącznie z prędkością dostosowaną do umiejętności i stanu drogi, nie wspominając już o warunkach pogodowych. Dodatkowo, każdy bez wyjątku powinien stosować się do znaków narciarskich, ustawionych na trasach. A w razie zauważenia wypadku, należy udzielić poszkodowanym podstawowej pomocy i wezwać ratunek.