To właśnie w nim widzą szansę na zapewnienie sobie stabilności finansowej i bezpiecznej przyszłości. Jednak, czy takie zachowanie jest w stu procentach słuszne?
Banki biją się o klienta
W dobie kryzysu Polacy coraz staranniej dobierają oferty bankowe, zarówno dotyczące zwykłego założenia konta w banku, jak i o wiele bardziej poważnej decyzji, jaką jest założenie lokaty. Zanim podpiszą umowę i zlecą przelew na swoje nowe konto lokatowe, zamrażając na nim pieniądze na kolejne miesiące lub lata, muszą najpierw bardzo dokładnie tą umowę przejrzeć i przeanalizować.
Taka opieszałość w działaniu klientów – którzy do tej pory zwykle podejmowali decyzję pod wpływem chwili, bez wnikania w szczegóły oferty – jest dla wielu banków wybitnie frustrująca. Większość z nich prowadzi więc agresywne kampanie reklamowe, niejako bijąc się między sobą o klienta i walcząc z konkurencją niekoniecznie w pełni czystymi metodami.
Taka konkurencja między bankami wbrew pozorom nie zawsze wychodzi klientom na dobre. Doprowadza bowiem do licznych przekłamań w reklamach (np. podawane wysokie oprocentowanie kusi odbiorcę, ale potem okazuje się, że to oprocentowanie lokat w skali rocznej a nie miesięcznej, co jest o wiele mniej korzystne).
Wybierz odpowiednią lokatę
Z drugiej strony, zawzięta konkurencja między bankami sprawia, że klienci mogą wybierać w dziesiątkach różnych ofert, różniących się nawet kilkoma punktami w skali oprocentowania, niższą prowizją lub brakiem opłat manipulacyjnych.
Jak jednak wybrać lokatę, która spełni wszystkie oczekiwania i rzeczywiście będzie dla nas zarabiać? Przede wszystkim, nie ulegać namowom konsultantów, którzy z marszu proponują ofertę w wersji standard. Warto zapytać o jej inne formy – na dłuższy lub krótszy czas, z innym oprocentowaniem lub minimalną kwotą własną.
Konsultanci zazwyczaj na siłę „wpychają” klientom standardowe oferty swoich banków, które mimo że zachwalane jako najlepsze lokaty, to nie zawsze odpowiadają wymogom każdego odbiorcy. W takich sytuacjach – jeśli bank nie zaoferuje nam innej propozycji – warto sprawdzić oferty u konkurencji. Jeśli zaś nie mamy czasu na chodzenie po bankach, to zawsze można się poradzić doradcy finansowego.