Wiele osób zadaje pytania coach. Kto to jest? Czym jest coaching? Po co mi właściwie coaching? Ten artykuł wyjaśnia w prosty sposób dlaczego warto mieć coacha.

Czym jest coaching? Wytłumacz mi, co to jest? I jakie korzyści będę miał z tego coachingu? Słyszę coraz więcej pytań z tym związanych, dlatego w najprostszy sposób będę robił, co w mojej mocy by wytłumaczyć, czym jest coaching.

Czy dobrze by było gdybyś sam wiedział, jakie masz podjąć decyzje dotyczące rozwoju twojego działu lub firmy i był absolutnie pewien, że to zwiększy wielokrotnie twoje dochody i zadowolenie? A może dobrze by było wiedzieć jak rozwiązać problem związany z odchodzeniem pracowników z twojej firmy? Nie masz wiele czasu i w końcu zaczynasz nim wreszcie gospodarować właściwie tak, że większość rzeczy jest „zrobiona na czas”. Może chciałbyś zapanować nad rozwojem kariery i jeszcze jaśniej zdefiniować swoje cele? Czy odpowiedzi na te pytania były by dla Ciebie pomocne?

Jest wiele osób, które korzystają z narzędzi pozwalających szybko i precyzyjnie odpowiadać na te oraz temu podobne pytania.

Jak to się dzieje? Każdy z nas, żyje w określonym środowisku. Ma wiele umiejętności i z każdym dniem coraz większe doświadczenie. Jednak często nie potrafimy wykorzystywać swojego potencjału w 100%. Coaching pozwala zdiagnozować te obszary, które wyróżniają się swoim potencjałem a następnie umiejętnie przenieść strategie tak by konkretniej i sprawniej
działać.

Kiedyś miałem przypadek dobrego specjalisty, który rewelacyjnie radził sobie z klientami. Potrafił używać takich strategii, które stawiały go o wiele wyżej w porównaniu z tym, co prezentowali jego koledzy. Jednak nie radził sobie w ogóle z zarządzaniem zespołem. Gdy tylko uświadomił sobie swoje mocne strony i rozpoznał strategię umiejętnie wdrożyliśmy ją także w te strefę jego życia zawodowego.

Kilka miesięcy temu widziałem managera, który gdy tylko zmienił branżę okazało się, że już „się nie nadaje”. Po wykorzystaniu narzędzia do diagnozy wartości okazało się coś ciekawego. Wcześniej pracował bardziej „luźno”.
Nie musiał przychodzić do pracy na określoną godzinę i z każdego mini projektu nie musiał pisać szczegółowego raportu. Po sesji coachingowej okazało się, że jego wartość wolności oddziaływała na niego tak silnie, że osłabiła jego
funkcjonowanie. Gdy tylko z organizacją ustaliliśmy odrobinę inne sposoby sprawdzania efektów, skuteczność tego managera wzrosła o kilkanaście procent powyżej średniej.

Jak to działa? Proces coachingu to proces, w którym spotyka się dwóch specjalistów, którzy chcą rozwiązać problem.

Coach to specjalista, który wie jak badać potencjał innych, potrafi diagnozować system wartości, który jest szkieletem naszego postępowania i podejmowania decyzji, potrafi także inspirować i zadawać właściwe pytania, które
zbliżają do celu.

Klient to specjalista w swojej dziedzinie. Ma określone doświadczenie i wiedzę na dany temat. Funkcjonuje w pewien sposób, który spowodował, że znajduje się w konkretnym miejscu.

Coach i klient spotykają się wspólnie by klient szybciej znalazł właściwe rozwiązanie. Jak to powiedziała jedna z osób z którą
pracowałem, „Szukam rozwiązania już od kilka miesięcy i jeśli go do tej pory nie znalazłam to już jest ostatni dzwonek, by rozpocząć coaching”. Najprzyjemniejsze było to, że już w przeciągu 2 sesji zdiagnozowała w pełni problem i rozpoczęła realizację swojego celu.

Czemu jest to opłacalne? Dlatego, że jest to najtańsza forma zwiększenia potencjału pracownika. Często przeciwdziała wypaleniu zawodowemu, które może być opłakane w skutkach szczególnie, gdy jest to cenny pracownik.

Jak wybrać coacha? Najlepiej znaleźć osobę, która nie tylko będzie miała kompetencje osobiście rekomenduję te osoby, które mają certyfikaty (ICC lub ICF), gdyż wtedy mamy pewność, że będzie to prowadzone według pewnych
standardów. Warto pamiętać by z taką osobą się dobrze rozumieć, wtedy efekty będą z pewnością większe.

Jeśli są jakieś pytania z chęcią na nie odpowiem. Zapraszam też na stronę www.bordman.pl/blog/ na której można przeczytać o tym kto najczęściej korzysta z usłuch coacha.

Licencja: Creative Commons