Technologia rozpoznawania mowy i weryfikacji osób za pomocą głosu stosowane są w najbardziej zaawansowanych systemach Contact Center. Wirtualny konsultant, który rozmawia z klientem w naturalny sposób, to niewątpliwie przyszłość tej branży. AI ma też zastosowanie w branży finansowej, gdzie na podstawie posiadanych danych jest w stanie ocenić profil klienta, jego zdolność kredytową itp.
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest jednak na wielu innych, nie związanych z obsługą klienta, polach. Jednym z obszarów jej zastosowania jest proces sterowania przebiegiem procesów technologicznych w fabrykach, gdzie AI wykorzystywana jest do podejmowania decyzji w warunkach braku wszystkich danych. Dzięki technologii sztucznej inteligencji system może też na podstawie bazy wiedzy wysnuwać wnioski, które posłużą do rozwiązywania problemów, tym bardziej, że istnieją również algorytmy pozwalające na nabywanie wiedzy przez system, uczenie się. Zaawansowane sieci neuronowe sprawiają, że możemy też programować graczy - inteligentnych przeciwników w grach komputerowych.
AI wykorzystywana jest powszechnie do tłumaczeń, zwłaszcza tekstów technicznych. Opierają się na niej programy służące do rozpoznawania obiektów na zdjęciach satelitarnych, rozpoznawania osób, a także pisma, co stosowane jest na szeroką skalę, np. do automatycznego sortowania listów. Istnieją też programy, które są w stanie automatycznie generować „twórczość artystyczną” – utwory muzyczne, krótkie formy poetyckie, których czasami nie sposób odróżnić od twórczości artystów.