Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad pracą w studiu nagrań lub chciałbyś odwiedzić takowe w celu własnego nagrania, przeczytaj poniższy artykuł. Zobaczysz, jak wygląda praca reżysera dźwięku, co mieści się w jego obowiązkach.

Data dodania: 2012-09-05

Wyświetleń: 4925

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak wygląda nagranie w profesjonalnym studiu nagrań?

Dobre pierwsze wrażenie to podstawa. Po wejściu do studia nagrań, możemy mieć mieszane uczucia. Mnóstwo sprzętu, pomieszczenia przystosowane jako reżyserka i wygłuszony pokój do nagrań, wszystko ogarnia reżyser dźwięku z doświadczeniem. Przygotowanie sprzętu zajmuję chwilę, zwykle wszystko jest już wcześniej podłączone i przetestowane, więc klient nie widzi prac przygotowawczych.

Po krótkiej rozśpiewce nadchodzi czas na nagranie. Stajemy przed mikrofonem, otaczają nas gąbkowe kolce. Taka nietypowa tapeta do wygłuszenia ścian. Robi się to, by wokal nie był rejestrowany z pogłosami. Ma być czysty, bez żadnych dodatków. Sam głos, bez szumów, bez dźwięków otoczenia. W pomieszczeniu panuje grobowa cisza. Jeśli chcemy pogłosy, możemy dodać dowolne już w procesie miksu i masteringu. Dodaje je reżyser dźwięku z pomocą specjalistycznych narzędzi. To sprzęt tworzy oprawę muzyczną, żadne tam programy komputerowe, jak głoszą powszechne opinie.

Kiedy zaczynamy śpiewać przed profesjonalnym mikrofonem, ogarnia nas zwykle trema. Gardło się ściska, niełatwo jest dobrze zabrzmieć. Warto się więc możliwie maksymalnie rozluźnić, poćwiczyć śpiew przed obcymi ludźmi. Szkoda czasu na tremę. Godzina nagrań mija bowiem błyskawicznie. W tym czasie da się nagrać średnio dwa utwory. Każdy trzeba zaśpiewać kilka razy, wybiera się najlepszą wersję i tę poddaje się dalszej obróbce.

Po wykonaniu rejestracji dźwięku klient wychodzi ze studia nagrań. Teraz zaczyna się praca nad przygotowaniem nagranego wokalu. Zwykle głos i podkład należy poddać właściwej obróbce i połączyć je ze sobą. Ten proces nazywa się miksem i masteringiem. Jeśli trzeba, reżyser dźwięku czyści wtedy fałsze wykonawcy, gdy są one bardzo duże; dodaje się do nich nie tylko pogłosy, ale i głosy synchroniczne tak, by zarejestrowany wokal nie brzmiał sztucznie. Miksujemy całość z podkładem. W każdym przypadku przycina się również częstotliwości dźwięku, których nie chcemy słyszeć w gotowym utworze. Wszystkie zabiegi, i te poważne, i te kosmetyczne, sprawiają, że zaśpiewana przez nas piosenka brzmi tak, jak hity odtwarzane w radiu.

Powstałe nagranie to nie tylko zasługa wokalisty i dobrego podkładu, choć to podstawa każdego utworu. Reżyser dźwięku, dzięki umiejętności pracy z różnego rodzaju profesjonalnymi sprzętami, sprawia, że piosenka zaczyna brzmieć. Jeśli zależy Ci na profesjonalnej jakości coverze, którym mógłbyś promować swój śpiew, nie wahaj się, odwiedź profesjonalne studio nagrań.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena