Niejednokrotnie oceniając poszczególne oferty wraz z programami zakładamy, że jakiś poziom umiejętności już posiadamy, więc chcemy czegoś więcej. I bardzo dobrze. Należy jednak zastanowić się, czy w konkretnym programie szkolenia znajduje się właśnie to, co spełni nasze oczekiwania, i czy warto stawiać sobie poprzeczkę zbyt wysoko.
Niedokładnie dobrany poziom szkolenia może wpłynąć nie tylko na negatywną ocenę konkretnego szkolenia czy specjalisty, ale przede wszystkim na bardzo uzasadnione poczucie straconego czasu. Gdy wybrane szkolenie ma zbyt niski poziom, to poza zniecierpliwieniem i rozczarowaniem, po prostu najzwyczajniej w świecie się wynudzimy. Gdy jednak poprzeczkę postawimy sobie zbyt wysoko, to dyskomfort uczestnictwa w szkoleniu, gdzie inni wiedzą więcej lub ciągłe opóźnianie całości szkolenia też nie służy najlepiej.
W związku z tym wiele firm proponuje wypełnienie testu umiejętności nie tylko dla konkretnych zamkniętych szkoleń, ale i dla prywatnych uczestników.
Dlaczego więc tak wiele osób nie chce wypełniać takiego testu?
Jest wiele powodów związanych głównie z samooceną uczestnika. Część osób uważa, że dokładnie wie jaki poziom umiejętności reprezentuje, część ze względu na swoje stanowisko nie chce zostać pomówiona o brak umiejętności. Jest też grupa osób, która w sposób zupełnie naturalny zaniża wartość posiadanych umiejętności.
Niektórzy świadomie wybierają szkolenie o wyższym poziomie, tłumacząc, że to, czego nie umieją samodzielnie nadrobią w domu (czy tak naprawdę będzie na to czas, czy starczy chęci?). Często słyszymy: „jakoś przecierpię i może coś wyciągnę ze szkolenia dla siebie”. Nic bardziej mylnego.
Proszę Państwa, proszę mi uwierzyć, że testy są ułożone przez specjalistów w tak specyficzny sposób, by dać najwięcej informacji o uczestniku i jego poziomie wiedzy. Uczestnictwo na odpowiednim poziomie szkolenia i poprawienie efektywności pracy na konkretnym etapie już posiadanych umiejętności poprawia przede wszystkim komfort naszej pracy. Tylko sumienne i rzetelne podnoszenie kompetencji i wiedzy spowoduje, że zamiast samodzielnie nadrabiać coś w domu, faktycznie wykorzystamy bardzo efektywnie czas spędzony na szkoleniu. Jak więc sprawdzić swój poziom umiejętności? Wypełnić test. Uczciwie.
Testy powinny maksymalnie wykluczać fakt "strzelania" podczas odpowiadania na konkretne pytania. Ponieważ nie da się tego zrobić w stu procentach, więc część z nich powinna być ułożona w sposób podchwytliwy. Uniknięcie przypadkowego uczestnictwa w szkoleniu osób, czy to na fakt zaniżonej własnej oceny umiejętności, czy też zbyt wysokiej samooceny uczestnika, to przede wszystkim zadowolenie Klienta. Wszyscy starają się przecież, aby na takim szkoleniu nikt nie poczuł dyskomfortu, a z samego szkolenia wyniósł jak najwięcej umiejętności, które poprawią komfort i efektywność pracy z arkuszami no i oczywiście samopoczucie:)
Tak więc szczerze i bez stresu wypełnijmy test i krok po kroku podnośmy swoje umiejętności.