Przed osobami zajmującymi się personalnymi sprawami w każdej Firmie, dużym wyzwaniem staje się zorganizowanie szkolenia zamkniętego. Aby w sposób maksymalny dopasować szkolenie i usatysfakcjonować współpracowników, nie jeden raz zmagają się one z przeciwnościami, a przede wszystkim z kosztami.

Data dodania: 2012-04-10

Wyświetleń: 1542

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Excel na kłódkę

Krótko podpowiem jak zorganizować dobre szkolenie informatyczne i na co w szczególności zwrócić uwagę, zwłaszcza, że konkurencja na tym rynku jest bardzo duża, a nie wszyscy oferują dokładnie to samo.

Dostosowanie programu szkolenia. Wiele firm w swojej ofercie zapewnia dostosowanie programu szkoleń do oczekiwań Klientów. Najczęściej powinno odbywać się to w dwóch etapach. Po pierwsze analiza testów umiejętności, niezbędna do tego, by stworzyć grupy, w których poziom będzie w miarę wyrównany. Dodatkowym atutem jest badanie oczekiwań. Różne osoby pracują na różnych stanowiskach i każda z nich ma postawione przed sobą nieco inne zadania. Dosyć istotną sprawą jest więc konsultacja przed samym szkoleniem, najlepiej bezpośrednio ze Specjalistą, by wskazać jakie to obliczenia nasi Pracownicy robią aktualnie i co w związku z tym powinno się znaleźć w programie szkolenia. Dostosowanie ćwiczeń w czasie takich szkoleń jest bardzo istotne i oczywiście nie powinno się opierać w głównej mierze na tym, co dany Uczestnik chce. Jedna z osób może chcieć nauczyć się konkretnej funkcji ponieważ o niej słyszała, nie zdając sobie jednak sprawy, że być może funkcja ta wcale nie przyspieszy ani nie zoptymalizuje jej pracy, a istnieje inne proste rozwiązanie, które może to uczynić. Druga z osób może nie bardzo wiedzieć czego chciałaby się nauczyć. Skąd można wiedzieć jakich rzeczy się uczyć, skoro nie mamy pojęcia, że takie istnieją. Po badaniu umiejętności i „oczekiwań” pozostaje nam jeszcze kilka ważnych ustaleń.

Dostosowanie wersji oprogramowania. Każda szanująca się firma szkoleniowa posiada wszystkie możliwe i oczekiwane przez konkretnych Klientów wersje oprogramowania. I to do zamawiającego szkolenie powinno należeć, aby wyegzekwować takie warunki szkolenia.

Materiały dydaktyczne oraz zaplecze komputerowe bardzo często (w erze notebooków) są oferowane przez firmy w sposób oczywisty. W formie dosyć często zawoalowanej znajduje się natomiast czas trwania szkolenia. Dobrze jest sprawdzić, czy opisane w ofercie 16 godzin dydaktycznych to faktyczny czas poświęcony na szkolenie, czy wliczone są w to przerwy, dając w rezultacie dwie godziny mniej nauki.

Dodatkowym atutem, w wielu już ofertach, znajduje się pomoc po szkoleniu. W jednych firmach są to bezpłatne konsultacje, w innych pomoc online.

Jeśli mamy to już za sobą porównując oferty i zastanawiając się nad realizacją szkolenia, należy postawić jeszcze jedno pytanie - na miejscu czy w swojej Firmie? Obie formy maja swoje zalety i wady. Szkolenie w siedzibie Klienta to przede wszystkim dobre samopoczucie Uczestników, bo są „u siebie”. Każdy może podejść do swojego stanowiska pracy, pokazać konkretne zagadnienia z którymi się zmaga, a przede wszystkim, z zachowaniem tajemnicy służbowej, pracować na własnych plikach, nie wynosząc ich poza Firmę. Ma to jednak swoje inne strony. Niejednokrotnie zdarza się, że Pracownik „będący pod ręką” jest wyciągany z takiego szkolenia, gdyż pojawiają się niezwykłe (bądź zupełnie zwykłe) okoliczności, w których jest On niezbędny choćby do podjęcia konkretnych działań czy decyzji. Z jednej strony w sytuacjach naprawdę ważnych dla Firmy jest to istotne, z drugiej powoduje rozbicie skupienia i niepełne wykorzystanie szkolenia. Szkolenie w siedzibie firmy szkoleniowej bardzo mocno ogranicza tę potrzebę pilnego kontaktu, choć w erze telefonii komórkowej też się zdarza. Dodatkowym atutem szkoleń w siedzibie szkoleniowca jest też atmosfera. Uczestnicy będący na szkoleniu poza siedzibą swojej Firmy częściej się otwierają na nowe pytania i rozwiązania, przez co potrafią bardziej wykorzystać szkolenie, choćby przez kreatywne spojrzenie poza miejscem pracy.

Kiedy te elementy mamy za sobą, należy już tylko sprawdzić czy wszystko czego oczekujemy od szkolenia znajduje się w cenie, czy może za coś trzeba płacić ekstra? No i oczywiście warto sprawdzić doświadczenie Firm między którymi staramy sie zdecydować.

Nie pozostaje już nic innego jak zrealizować nasze zamierzenie. A to czy podjęliśmy właściwe decyzje okaże się w ankietach poszkoleniowych. To jeden z równie ważnych elementów podczas organizacji szkolenia. Jakie by nie były, dokładna ich analiza pozwoli nam na rozwój naszych kompetencji. Wszak nie myli się tylko ten kto nic nie robi, a przecież ćwiczenie czyni mistrza.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena