Druga część metaprogramów, czyli filtrów znajdujących się w umyśle każdego człowieka, które odpowiadają, za podejmowane przez niego działania i decyzje.

Data dodania: 2011-12-27

Wyświetleń: 2331

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dziś poznasz kolejne metaprogramy, które przybliżą Cię do jeszcze większego sukcesu w dziedzinie komunikacji i perswazji.

AUTORYTET ZEWNĘTRZNY – WEWNĘTRZNY

Kolejnym metaprogramem jest autorytet zewnętrzny – wewnętrzny. Jak sama nazwa mówi, decyduje on o podejmowanych wyborach przez daną osobę.
Ludzie o autorytecie zewnętrznym, kierują się bodźcami, opiniami i zdaniami z zewnątrz.  O ich wyborze decyduje to, co usłyszeli, co przeczytali. Dla nich autorytetem jest np. jakiś ekspert, specjalistyczna gazeta lub to, co większość innych osób wybrała. Np. produkty, jak sprzęt elektroniczny kupują kierując się np. rankingami lub badaniami na temat tego sprzętu.
Aby wywrzeć na takiej osobie wpływ, argumentuj mu w sposób taki, iż „tak mówił ekspert w danej dziedzinie”, „Tak wskazują rankingi i badania”.

Natomiast osoby o autorytecie wewnętrznym, w wyborze kierują się tym, co oni sami myślą, swoimi przeżyciami i doświadczeniami. Traktują siebie samych, jako autorytet. Używają zdań typu „bo ja to wiem”, „bo tak myślę”, „znam się na tym” itd. Dlatego też chcąc zachęcić taką osobę do zmienienia zdania, utwierdź ją w tym, że jest autorytetem, że on wie najlepiej, co jest dla niego dobre.
Aby rozpoznać, jakim autorytetem posługuje się dana osoba, spytaj się po prostu „dlaczego to wybrał” a dowiesz się, co nią kierowało.

OGÓLNY – SZCZEGÓŁOWY

Następny rodzaj filtru umysłowego, decyduje o tym jak ludzie patrzą na jakieś koncepcje, czy pomysły – w sposób ogólny, czy szczegółowy.
Osoby o metaprogramie ogólnym, jak możemy się domyślić, na początku chcą ogółów, czyli czego ogólnie dotyczy ta koncepcja. Najlepiej takiemu osobnikowi na początku przedstawić ogólną ideę, a później, gdy będzie taka potrzeba, zagłębić się w szczegóły.

Natomiast osoby o metaprogramie szczegółowym, na początku chcą poznać szczegóły. Interesują ich konkrety danej idei. To też przedstawiając pomysł takiemu klientowi, nie zdobimy naszego monologu jakimś wyszukanym wstępem, skupiamy się właśnie na konkretach i szczegółach.

OPCJE – PROCEDURY

Osoby nastawione na opcje, lubią mieć prawo wyboru.  Czują się komfortowo, gdy mają kilka opcji i to, jaką wybiorą zależy w głównej mierze od nich. Osoby takie są często kreatywne. Aby przekonać taką osobę, przedstaw jej jakieś możliwości do wyboru (nawet pozorne), oraz to, że ona będzie mogła sama podjąć decyzje.

Natomiast ludzie o metaprogramie procedury, kierują się gotowymi, najlepiej z góry założonymi schematami i rozwiązaniami. Taka osoba chce jasnych instrukcji, jak ma postępować i właśnie nich oczekuje od Ciebie.

To już wszystko na temat metaprogramów. Jest ich oczywiście znacznie więcej, ale właśnie te 6 jest uznawane za najważniejsze. Co jeszcze mogę dodać, to to, że musisz pamiętać, iż każdy człowiek w różnych sytuacjach może kierować się innym metaprogramem. To, że w danym momencie jest nastawiony na metaprogram „ja”, nie oznacza, że nie może być w innym wypadku na „inni”. Także to jest kwestia praktyki, a z każdym ćwiczeniem będziesz się stawał coraz lepszy w dziedzinie komunikacji i perswazji.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena