Kontrowersyjne opinie towarzyszą temu biznesowi niemal od początku.
Pod koniec XIX wieku w USA zaczęły powstawać pierwsze firmy, których głównym założeniem biznesowym było ominięcie niezwykle kosztownej drogi jaką musiał przebyć produkt od producenta do klienta.

Data dodania: 2011-11-23

Wyświetleń: 2139

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Celem było wyeliminowanie wysokich i jak się okazało zbędnych kosztów reklamy i łańcucha pośredników hurtowych i detalicznych.

Od producenta bezpośrednio do klienta – to najprostsza i jednocześnie ujmująca całościowo ideę i zasady tego biznesu definicja.

Proste rozwiązania to zwykle gwarancja skuteczności i niezawodności, ta reguła doskonale potwierdza się od ponad 100 lat w sprzedaży bezpośredniej.

Sprzedaż bezpośrednia okazała się właśnie takim rozwiązaniem:

prostym, skutecznym i niezawodnym.

Produkty i usługi niedostępne w „normalnych” sklepach promują i dostarczają bezpośredni sprzedawcy.

I to tyle!

Czy może być coś prostszego?
Może.
Klient sam przychodzi do producenta.
Tylko, że to wydaje się nierealne, bo nawet zakładając, że klientowi będzie się chciało to przecież nie będzie wiedział o produkcie – brak reklamy.

STOP!

MLM i ten problem rozwiązał.

Z upływem czasu MLM się zmieniał.

Zaledwie po kilku latach ze sprzedawców wyłoniła się grupa ludzi, którzy zaczęli tworzyć struktury dystrybucji.
Opracowano pierwsze systemy prowizyjne.
Pojawili się ludzie wyspecjalizowani w tworzeniu sieci dystrybutorów.
Dochód uzyskiwali z prowizji od wyników sprzedaż stworzonych przez siebie struktur.

Tak narodził się MLM – multilevel marketing czyli marketing wielopoziomowy.

Nawet w USA – kolebce MLM-u – początki nie były łatwe.
Opinia o nowym biznesie była, oględnie mówiąc, nie najlepsza. Firmy MLM porównywane były nawet do piramid finansowych, w których Amerykanie stracili w latach 50 – 60 XX wieku miliony dolarów.
Dopiero gdy firma Amway wygrała pod koniec lat 70 długotrwały proces,
a Federal Trade Commision (Amerykański Urząd Nadzoru Handlu) po prowadzanym w latach 70 – 79 dochodzeniu mającym ustalić czy wielopoziomowe systemy sprzedaży produktów i usługą są czy nie nielegalnymi piramidami finansowymi, określił o obowiązujące do dzisiaj – kryteria, na podstawie których można jednoznacznie stwierdzić czy konkretny system sprzedaży jest zgodny z prawem czy jest nielegalny.

Decyzja FTC umożliwiła firmom MLM wyjście na świat.

I tak MLM dotarł także do Polski.

W latach 90 gdy zmiany polityczne i gospodarcze umożliwiły nam tworzenie własnych biznesów, MLM trafił na podatny grunt.

Niestety pojawili się naciągacze i oszuści, zresztą w tradycyjnym biznesie także ich nie brakowało.
Zła opinia przylgnęła na długie lata szczególnie do branży MLM.
Badania zrealizowane w 2009 r przez firmę konsultingową Case-Doradcy na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej pokazują, że opinia o MLM poprawia się z roku na rok, a obroty branży i liczba sprzedawców systematycznie rośną.
W 2008 r sektor MLM w Polsce osiągnął wartość sprzedaży netto 2,2 mld zł, a liczba osób zarabiająca w systemie marketingu wielopoziomowego przekroczyła 750 000.

Ile zarabiają MLM-wcy miesięcznie?

Od 100 zł do kilkuset tysięcy.

Firma GfK Custom Research podała wyniki badań postaw polaków wobec MLM w 2008 r.
Okazało się, że 9% regularnie korzysta z zakupów, a 89% z nich jest zadowolona z jakości produktów.
Badania wykazały też pozytywny odbiór społeczny wśród osób, które korzystały z usług sprzedawców bezpośrednich.
GfK Custom Research podaje, że udział Polski w europejskim rynku MLM wynoszący zaledwie 3% z 16 mld €

wskazuje na ogromny potencjał rozwoju branży w Polsce.

Wróćmy do pytania.

Jaki jest naprawdę MLM?

Zastanów się.
Czy z podanej przez media informacji, że lekarz był pijany podczas pracy, wnioskujesz, że wszyscy lekarze to pijacy i postanawiasz nigdy więcej nie iść do doktora?

No właśnie.
Paranoja w postaci klinicznej.

To samo dotyczy ludzi z MLM i ze wszystkich grup zawodowych, społecznych, religijnych nie mówiąc już o politykach.

Oto moja odpowiedź skierowana w tej chwili do Ciebie.

MLM jest taki,  jaki jest człowiek, który Cię do niego wprowadzi.



Licencja: Creative Commons
2 Ocena