ZASADA 7: Grupuj cyfry po trzy
Kolejna (siódma) zasada skutecznej nauki przydaje się wtedy, gdy musisz zapamiętać długie ciągi cyfr. Mogą to być na przykład stałe fizyczne (których znajomości wymagają niektórzy wykładowcy), albo numery telefonów.
Zasada ta może Ci się wydać bardzo prosta, ale została poparta wynikami poważnych badań naukowych. Mówi ona, że grupowanie po trzy jest najbardziej efektywną metodą zapamiętywania ciągów cyfr (Wicklegren, 1964). Jeśli więc masz do zapamiętania dwanaście występujących po sobie cyfr (takich jak na przykład: 141592653589), powinieneś podzielić sobie ten ciąg na grupy po trzy elementy (141 592 653 589) i zapamiętywać dopiero tak podzielony materiał. Badania naukowe wskazują bowiem, że tego ten sposób grupowania cyfr jest wyraźnie lepszy dla naszej pamięci niż grupowanie po dwie (14 15 92 65 35 89), albo po cztery cyfry (1415 9265 3589) i o niebo lepszy niż próba zapamiętywania pojedynczych cyfr.
Kończąc opis tej zasady skutecznej nauki muszę zadać Ci jedno pytanie. Wiesz może czy polski Urząd Komunikacji Elektronicznej przyznając operatorom sieci komórkowych dziewięciocyfrowe numery telefonów (a więc takie, w których naturalnie grupuje się cyfry po trzy) wiedział o opisanych przed chwilą badaniach? ;)
ZASADA 8: Wykorzystaj efekt przeuczenia
Ta zasada skutecznej nauki wydaje się przeczyć zdrowemu rozsądkowi. Przecież wiele osób twierdzi, że nie ma nic gorszego niż przeuczenie się danego materiału. Okazuje się jednak, że wyniki badań naukowych wskazują na korzystne działanie efektu przeuczenia.
Już w latach dwudziestych XX wieku stwierdzono bowiem, że przeuczenie (czyli powtarzanie materiału pomimo opanowania go w 100%) pozwala na lepsze przypominanie sobie informacji, niż tradycyjne uczenie się aż do osiągnięcia 100% znajomości danego tematu (Weiten, 2009). Jeżeli więc chcesz osiągnąć lepszy wynik na zbliżającym się egzaminie powinieneś powtarzać nawet ten materiał, który znasz już doskonale.
Weź jednak pod uwagę wyniki najnowszych badań! Badania te wskazują na to, że efekt przeuczenia utrzymuje się przez około tydzień, a następnie jego działanie zaczyna powoli zanikać (Rohrer, 2005). Wykorzystaj więc metodę przeuczenia w czasie sesji do zdawania egzaminów. Nie licz jednak na to, że stosując tę technikę przyswoisz sobie potrzebne informacje raz na zawsze (a tak twierdzą do dzisiaj niektórzy autorzy).
Literatura:
1) Maruszewski, T. (2001). Psychologia poznania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
2) Wicklegren, W. (1964). Size of rehearsal group and short term memory. Journal of experimental psychology, 68, 413-419.
3) Rohrer, D. (2005). The effect of Overlearning on Long-Term Retention. Applied Cognitive Psychology, 19, 361-374.
4) Weiten, W. (2009). Psychology. Themes and Variations 8E. Briefer Version. Cengage Learning, Wadsworth.