Wiele sie mówi w dzisiejszych czasach o spadku motywacji pracowników. Najbardziej powszechnym motywatorem i wg niektòrych najbardziej skutecznym są pieniądze ale czy na pewno?

Data dodania: 2011-09-02

Wyświetleń: 2120

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

F. Herzberg w latach 60 zbadał postawy pracy inżynierów i księgowych i stwierdził, że warunki pracy i wynagrodzeń są wprawdzie ważne, ale o szczerym zaangażowaniu decydują czynniki wewnętrzne, związane z treścią wykonywanej pracy. Zależą one od zainteresowania pracownika realizowanymi projektami, od osiąganych sukcesów i od stopnia samodzielności. To właśnie oddziaływanie pozytywnych czynników motywuje ludzi do wydajniejszej pracy a nie pieniądze.

Należy jednak pamiętać, że aby motywacja była skuteczna w pierwszej kolejności muszą zostać wyeliminowane demotywatory: brak jasnych reguł, brak uznania, nierówne traktowanie, nierealne cele. Są to tzw. czynniki higieny. Czynniki te jeśli ich brak demotywują, jeśli są obecne nie wpływają na motywację, są uznawane jako norma, to tak jak ze zdrowiem, dostrzegamy jak bardzo jest cenne, kiedy dopadnie Nas choroba.

Wielu przełożonych uznaje, że reguły i zasady obowiązujące w zespole są oczywiste, natomiast często nigdy ich nie przedstawiają. To nasza jedna z wielu wad, wydaje Nam się, że pozostali widzą rzeczy zupełnie tak samo jak My. Otóz nie!

Sprawiedliwe traktowanie to postępowanie wobec pracowników w taki sposób –w jaki na to zasługują i w jaki sposób na to zapracowali. Nigdy nie wolno zapominać o ich sukcesach i dokonaniach. Człowiek potrzebuje uwagi. Każdemu może chodzić o inny rodzaj uwagi, ale nikt nie lubi być ignorowany. Jeśli nie jest prawdą, że miłość jest przeciwieństwem nienawiści, to na pewno prawdą jest, że obojętność jest przeciwieństwem jednego i drugiego. Jeśli najwięcej czasu poświęci się tym, którzy osiągają najgorsze wyniki, kierujemy jednocześnie do pozostałych pracowników komunikat: „Im lepiej pracujesz, tym mniej zasługujesz na to, abym ja, twój przełożony, poświęcał Ci czas i uwagę”.

Pamiętajmy też, że jedno zepsute jabłko może zniszczyć cały ich kosz.

Przyjrzyjcie sie swoim podwładnym i reagujcie!



Licencja: Creative Commons