Rozpoczynając od metod najprostszych takich jak 5S, wizualizacja, łańcuchy wartości poprzez metody bardziej skomplikowane (jak just in time , KAIZEN) do kompleksowych metodologii zarządzania przedsiębiorstwem (jak Total Quality Management, Total Productive Maintanance, Lean Manufacturing).
Termin World Class Manufacturing zastosowany po raz pierwszy przez Richarda Schonbergera w połowie lat 80-tych powstały jako wynik jego obserwacji sposobów i wyników prac najlepszych japońskich firm. Obecnie oznacza on najwyższy, możliwy poziom organizacji przedsiębiorstwa.
Cel stosowania:
Ciągłe usprawnianie organizacji celem poprawy wyników osiąganych.
Sposób działania:
Wdrażanie w organizacji nowoczesnych metod zarządzania rozpoczynając od metod najprostszych takich jak 5S, wizualizacja, łańcuchy wartości poprzez metody bardziej skomplikowane (jak just-in-time, KAIZEN) do kompleksowych metodologii zarządzania przedsiębiorstwem (jak Total Quality Management, Total Productive Maintanance, Lean Manufacturing).
Sposób wdrożenia:
Opracowanie własnych, kluczowych „czynników sukcesu”, których osiągnięcie pozwoli na uzyskanie poziomu organizacji i wyników najlepszych przedsiębiorstw z branży:
Zaplanowanie działań z wykorzystaniem wybranych metod/ narzędzi,Wdrażanie działań zgodnie z zatwierdzonym planem,Sprawdzanie rezultatów – ciągłe doskonalenie,
Przykład kluczowych czynników sukcesu:
Redukcja czasu przezbrojeń, obcinanie kosztów operacyjnych, przejrzystość i wizualizacja strategii i wyników organizacji, przyspieszenie czasu wprowadzania wyrobu na rynek, przekraczanie oczekiwań klienta, outsourcing wybranych procesów, wyposażenie pracowników w wiedzę i narzędzia, zarządzanie w „globalnej wiosce”.
Dowód posiadania i stosowania:
Brak bezpośredniego dowodu w formie certyfikatu. Dowód pośredni poprzez rezultaty działalności firmy –miejsce w rankingu, poziom określonych wskaźników oceniających przedsiębiorstwo, opinia o organizacji w środowisku.
Ocena zastosowania:
World Class Manufacturing to umowne określenie poziomu organizacji firmy na poziomie najlepszych firm z branży/rynku.
Stosowanie systemów prowadzących do osiągnięcia poziomu WCM stosuje większość firm, które mają ambicję osiągnięcia poziomu lidera branży/rynku lub przynajmniej oiągnięcia pozycji w górnych 10%. Ponieważ nie ma bezpośrednich wytycznych opisujących osiągnięcie poziomu WCM każda firma musi indywidualnie określić czynniki sukcesu, które sprawią, że firma osiągnie zakładaną pozycję. I określić metody/ narzędzia jakie będą użyte do tych działań. Końcowa weryfikacja czy firma działa na poziomie WCM jest dokonywana przez rynek: konsumentów, dostawców, konkurentów i otoczenie firmy, którzy ocenią co tak naprawdę firma sobą reprezentuje.