Każda firma przechodzi etap przygotowywania identyfikacji wizualnej jak np logo. Często firmy nie zdają sobie sprawy jak ważne jest aby wszystkie te materiały były ze sobą spójne i miały jednoznaczny przekaz. Poniższy artykuł opisuje jakie etapy trzeba przejść, aby komunikacja firmy z otoczeniem była jak najbardziej skuteczna.

Data dodania: 2011-08-04

Wyświetleń: 2123

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Co to jest identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna jest to szereg elementów spójnie uzupełniających się, które tworzą i jednoznacznie komunikują na zewnątrz i wewnątrz firmy cele oraz strategie firmy, marki, produktu, usługi.

Przygotowanie pełnej identyfikacji wizualnej jest bardzo obszerne począwszy od podstawowych elementów jak opracowanie nazwy firmy, logotypu, kolorystyki firmowej, branding samochodów, znaki fabryczne i inne elementy. W zależności od wielkości firmy tych elementów może być od kilku do kilkuset. Wszystkie te elementy mają na celu stworzyć jednoznaczne rozpoznawanie firmy/marki i wyróżnienie na rynku.  Aby stworzyć prawidłowy i jednoznaczny przekaz w identyfikacji wizualnej, istnieją  podstawowe elementy których nie można pominąć.   

Początek Tworzenia Identyfikacji Wizualnej

Wszystko zaczyna się od pomysłu, który chcesz zrealizować. Coś Ciebie zainspirowało, przeanalizowałeś niszę rynkową na dane usługi lub obecna sytuacja rynkowa stwarza okazję na wprowadzenie nowego produktu, usługi. Gdy już masz pomysł na biznes zaczynasz planowanie i analizę swojego pomysłu. Na tym etapie dobrze wyznaczyć sobie cel. Wyznaczasz cel jaki chcesz osiągnąć. Oczywiście pomijając zyski, które dane działanie ma przynieść. Wyznaczenie celu jest czasami bardzo trudne. Musisz zastanowić się co chcesz i do czego będziesz dążyć w swojej firmie. Celem może być poprzez zakres usług lub Twój produkt będzie dawał uczucie bezpieczeństwa lub zapewnienie komfortu, prestiż, pozycję w społeczeństwie. Stawiając cel wiesz do czego masz dążyć, co chcesz osiągnąć i zrealizować. Wszystkie Twoje przedsięwzięcia i wdrażanie różnych strategii, które będą oparte na postawionym celu, przybliży Twoją firmę do wyznaczonego celu oraz będzie rozpoznawalna, wyróżniała się z pośród konkurencji. Przy tworzeniu identyfikacji będziesz wiedzieć jaki chcesz przekazać komunikat otoczeniu.

Przygotowanie raportu o konkurencji, grupie docelowej

Następnym elementem jest analiza rynku, konkurencji, grupy docelowej, słabe i mocne strony.  Pewnie myślisz sobie to przecież robi się przy biznes planie. Tak to prawda te informacje jeżeli posiadasz biznes plan pewnie możesz skorzystać. Jeżeli nie masz biznes planu do skutecznej Identyfikacji Wizualnej te elementy są niezbędne. Musisz wiedzieć do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Inne kolory i sygnety będą przy grupie np. do kobiet, a inne do młodzieży. Wszystkie te czynności możesz przygotować sam lub jeżeli nie wiesz jak albo brakuje Ci czasu, możesz zlecić firmie marketingowej, która przeprowadzi pełną analizę. Z otrzymanego raportu wiesz już bardzo dużo o firmie i otoczeniu. Znasz mocne i słabe strony swoje i konkurencji, wiesz jaka jest Twoja konkurencja. Na podstawie tych danych wiesz jak możesz wypozycjonować się na rynku. Analiza grupy docelowej. Musisz poznać ją bliżej, wiedzieć czym się interesuje, jak spędza wolny czas, ile i na co są skłonni wydać i najważniejsze czego mogą i chcą oczekiwać od Twojego produktu. Oczekiwać nie tylko oczywistych korzyści, ale również tych dodanych. Przy złej analizie grupy docelowej możesz odnieść na samym początku porażkę.

Brifowanie agencji reklamowej

Z otrzymanych danych, po przeprowadzeniu analizy, konkurencji, grupy docelowej i innych danych można przygotować Brief dla agencji reklamowej o przygotowanie identyfikacji wizualnej. Jak przygotować Brief opisałam w artykule Brief skuteczne narzędzie komunikacji.

Na podstawie dostarczonego Briefu, agencja reklamowa przygotuje propozycje logotypu, określi odpowiednią szatę kolorystyczną, typografię firmową i inne elementy graficzne. Tak jak już pisałam wcześniej, w zależności od  firmy, elementów identyfikacji do  zaprojektowania i przygotowania może być od kilku do kilkudziesięciu.   

Brand book – Księga znaków (CI)  Po opracowaniu najważniejszych elementów, które będą komunikowały się z otoczeniem zewnętrznym jak i wewnętrznym, kolejny etap przed Tobą to opracowanie, zapisanie wszystkiego w tzw. Księdze znaków (CI).  Księgę znaku można porównać do poradnika lub mapy, która prowadzi do spójnej komunikacji. Brak posiadania Księgi znaków wiąże się z  niespójnym komunikatem, błądzeniem i dłuższą drogą do wyznaczonego celu.

Wdrażanie Identyfikacji Wizualnej

Gdy już masz dobrze przygotowaną Księgę Znaków, możesz przejść do realizacji i wdrażania poszczególnych elementów. Na tym etapie możesz dopiero projektować wystrój biura czy sklepu, czy innego pomieszczenia firmowego, materiały korporacyjne takie jak papier firmowy, faktury i inne. Przygotowanie materiałów promocyjnych i reklamowych. Przy wdrażaniu poszczególnych projektów, ważne jest aby przygotowywane projekty były cały czas sprawdzane,   czy są zgodne  z założeniami w Brand booku. Wtedy możemy być pewni, że założenia i identyfikacja wizualna będzie spójna i zgodna z Twoimi celami. Na tym etapie nie powinno być już zmian w identyfikacji wizualnej. Jeżeli z ważnych powodów okazuje się, że jest konieczność zmiany jakiegoś elementu. Produkcję wdrażania trzeba przerwać uzupełnić lub jeżeli jest konieczność powrócić do przygotowania strategii i po wdrożeniu zmiany w kreacje wizualną i Brand booku można rozpocząć znowu prace.

Czas wdrażania realizacji przygotowania identyfikacji wizualnej.

Przygotowanie pełnej identyfikacji zależy od ilości opracowania elementów systemu wizualnego. Musisz pamiętać, że poprzez system wizualny komunikujesz się ze swoim Klientem, dlatego ważny jest czas na przygotowanie i opracowanie identyfikacji wizualnej. Brak czasu może być przyczyną powstania chaosu lub przygotowania złej, nieskutecznej komunikacji, która może przynieść porażkę lub utrudnić realizację postawionych celów.

Pilnując powyższych etapów przygotowania identyfikacji wizualnej, wejdziesz na rynek dobrze przygotowany z jasną i czytelną komunikacją, która pomoże budować relacje z otoczeniem. Pamiętaj, że rynek się zmienia i musisz być na bieżąco i wiedzieć kiedy trzeba będzie zmodyfikować, zmienić lub uzupełnić o inne elementy swoją identyfikację wizualną. Tak jak będzie zmieniała się Twoja firma, tak również musisz pamiętać o komunikacji z otoczeniem poprzez zmiany w identyfikacji wizualnej.

Autor Artykułu

Joanna Szukiel

Licencja: Creative Commons
0 Ocena