Brief jest niezwykle ważnym, często niedocenianym, a równie często błędnie wykorzystywanym narzędziem w komunikacji klienta z agencją. Elementem niezbędnym dla prawidłowej współpracy klienta z agencją jest brief.

Data dodania: 2011-07-03

Wyświetleń: 2384

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 

Brief to nic innego, jak dokument pisemny – forma pisemna jest warunkiem koniecznym, który zawiera wszystkie niezbędne informacje do wykonania projektu. Niestety, w ciągu mojego wieloletniego doświadczenia, relatywnie często spotykam się z problemem niewłaściwego przygotowania briefu. Czasami otrzymuję wiadomość
e-mail, która zawiera dosłownie kilka zdań, w nieznacznym stopniu odnoszą się do projektu i niewiele mówią o kliencie, jego potrzebach i oczekiwaniach. Innym, równie częstym problemem jest stosowany w wielu firmach „szablon briefu”, czyli zaproponowane odgórnie informacje i wytyczne do przekazania agencji. Niestety i ta metoda zawodzi. Powszechne jest wykorzystywanie starego szablonu, ze zdezaktualizowanymi danymi, bazujące na projekcie sprzed kilku lat, w którym świeżość briefu ogranicza się do zmiany daty, nazwy projektu lub nazwiska osoby odpowiedzialnej za zlecenie. Należy pamiętać, że szablon nam ma ułatwić pracę nad briefem i trzeba go napisać za pomocą szablonu od początku dla danego projektu. Za każdym razem trzeba odwołać się do najnowszych informacji przede wszystkim o produkcie, ale również o firmie.

Kolejnym przykładem pseudo briefu jest kontakt telefoniczny klienta z agencją i przekazanie istotnych dla projektu informacji. Niestety i ta metoda jest nieprawidłowa, gdyż przez przekaz telefoniczny mogą stworzyć się problemy np. brak przekazania jakieś informacji, gdzie Klient może być pewny, że wszystko przekazał. Wyznacznikiem briefu jest forma pisemna i szczegółowy opis. Do formy pisemnej można zawsze powrócić, przeczytać na spokojnie i wychwycić wszystkie niuanse. To właśnie forma pisemna jest niezbędna w komunikacji pomiędzy agencją a klientem.

Dobry brief tworzy się po to, aby klient przedstawił agencji najpełniejszy obraz firmy i produktu. Pełny, a jednocześnie rzeczowy i klarowny opis jest ważny zarówno dla agencji, z którą współpracujemy od pewnego czasu – przecież każdy projekt jest inny, inny projekt to nowy projekt, nowa kampania reklamowa, nowa promocja, mogły zmienić się oczekiwania lub sytuacja na rynku – jak również dla agencji, która pierwszy raz spotyka się z naszą firmą i naszymi produktami. Istotne jest, aby brief był pisany językiem przystępnym. Nie należy używać języka fachowego, specjalistyczne słownictwo musi być wytłumaczone i rozpisane językiem potocznym.

Brak świadomości briefu, jako narzędzia jest powodem tworzenia złych briefów lub nie tworzenia ich w ogóle. Brief odgrywa zasadniczą rolę w komunikacji klienta z agencją i stanowi podstawę do zrealizowania zgodnego z wymaganiami i oczekiwaniami projektu. Zadaniem agencji jest dostarczyć klientowi produkt finalny, który spełnia jego wymagania w 200%, jednakże klient powinien dać agencji podwaliny projektu i szkic oczekiwań właśnie w postaci briefu. To klient zna najlepiej swój produkt, swoją firmę, a także jej otoczenie. Pisanie briefu „na kolanie” nie przyniesie zamierzonego efektu.  

Dobrą radą byłoby: pisz brief zawsze tak, jakby to był Twój brief, dla zupełnie obecej osoby, która nic nie wie i Ty wprowadzasz ją w świat Twojego produktu i całej kampani reklamowej. Pamiętaj od właściwych informacji zawartych zależy zrealizowanie dobrej reklamy i sukces Twojej firmy!

Autor Artykułu

Joanna Szukiel

Licencja: Creative Commons
0 Ocena