Z moich obserwacji wynika, że wśród początkujących przedsiębiorców bardzo często dominuje przekonanie, że wszystko w firmie należy robić samemu.

Data dodania: 2011-07-06

Wyświetleń: 2392

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wielu z nich z pewnością  sądzi, że w ten sposób oszczędza pieniądze. W rzeczywistości jednak jest zupełnie odwrotnie, ponieważ tracą oni swój czas na nie generujące zysków czynności.

Skąd w takim razie bierze się obawa przed delegowaniem ?

Przyczyną może być to, że właściciele małych firm uważają, że sami zrobią wszystko lepiej niż ktoś inny. Jest to niewłaściwy sposób myślenia, aby go zmienić potrzebna jest zmiana mentalności. Takie podejście bowiem sprawia, że własna firma staje się kieratem, niekiedy jeszcze gorszym niż praca na etacie. Bez właściciela taka firma nie jest w stanie funkcjonować. Można wręcz powiedzieć, że to żaden biznes a jedynie forma samozatrudnienia. Oczywiście nie oznacza to, że musisz od razu zatrudniać na etat kilkadziesiąt osób.

Możesz skorzystać np. z outsourcingu i zlecić innej firmie zadania, które nie są związane bezpośrednio z podstawową działalnością Twojej firmy. Outsourcing pozwala obniżyć koszty i skoncentrować się na kluczowych obszarach działania firmy. Zlecając zadania na zewnątrz kupujesz czas specjalistów, którzy są lepsi w tym co robią od Ciebie. Są raczej małe szanse, abyś wyspecjalizował się we wszystkich czynnościach jakich wymaga od Ciebie Twój biznes.

Atutem outsourcingu jest lepsze wykorzystanie potencjału czasu, oszczędność pieniędzy (firma nie musi inwestować w te obszary, które nie są jej główną działalnością) oraz możliwość korzystania z know-how firmy outsourcingowej. Outsourcing może się opierać o stały miesięczny abonament np. usługi księgowe lub o opłatę za konkretne zlecenie np. usługi programistyczne. Pamiętaj jednak, że przy dużej skali działalności zazwyczaj bardziej opłacalni okażą się pracownicy zatrudnieni na etat.

Nawet Henry Ford był zwolennikiem outsourcingu, powiedział on kiedyś:

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.” 

Outsourcing to również oszczędność na kosztach szkoleń i rekrutacji pracowników. Jest tu jednak pewna pułapka. Niektóre firmy zatrudniają w ramach outsourcingu pracowników działu obsługi klienta. Pracownicy Ci są często słabo wynagradzani, co prowadzi do dużej rotacji wśród nich. Nowi pracownicy zazwyczaj nie mają tak dużej wiedzy o produktach i usługach, co z kolei może zrażać klientów do firmy. Ponadto tacy pracownicy nie czują się tak związani z firmą, jak pracownicy zatrudnieni na etat.

Poza outsourcingiem, aby oszczędzić swój czas powinieneś również automatyzować procesy biznesowe w swojej firmie. W pierwszej kolejności powinieneś automatyzować procesy, które dotyczą czynności powtarzalnych. Działając w e-biznesie do automatyzacji możesz wykorzystać wielokrotny autoresponder, dzięki któremu możesz utworzyć kolejkę maili np. z odpowiedziami na najczęściej zadawane przez klientów pytania.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena