Głównym celem outsourcingu jest uzyskanie lepszych wyników w określonych obszarach, na przykład finansach i księgowości, administracji systemów informatycznych, transporcie, utrzymaniu czystości czy przy zarzadzaniu nieruchomościami.
Decyzja o tym, czy korzystać z rozwiązań outsourcingowych, powinna być zawsze poparta dokładnymi analizami, aby zlecenie prac zewnętrznej firmie było nie tylko opłacalne, ale również przynosiło inne korzyści, a przy tym jednocześnie nie stwarzało zagrożeń. Współpraca na zasadzie outsourcingu powinna wymagać dużego zaufania i relacji partnerskich od każdej z firm, z którą wchodzimy w tej model współpracy.
Zalety outsourcingu
Główną korzyścią związaną z outsourcingu jest redukcja kosztów, co widoczne jest na kilku płaszczyznach – dotyczy to w szczególności braku konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników oraz tworzenia dla nich miejsc pracy, między innymi w ramach zakupu sprzętów, oprogramowania, co leży już w gestii firmy zewnętrznej. Outsourcing to także większa elastyczność i wydajność pracy oraz możliwości korzystania z nowoczesnego zaplecza wysoko wyspecjalizowanych podwykonawców, co podwyższa jakość świadczonych usług – w niskich cenach można korzystać z pomocy tych fachowców, których w przeciwnym przypadku nie miałoby się możliwości zatrudnić. Jednocześnie także pojawia się w związku z tym możliwość skupienia się na najważniejszym kierunku działalności firmy.
Wady outsourcingu
Oczywiście, outsourcing ma także swoje wady, niemniej jednak można także umiejętnie je zniwelować. Przede wszystkim to mniejsza kontrola nad realizacją zadań, dostęp pracowników firmy zewnętrznej do danych poufnych, a także ryzyko niższej jakości świadczonych usług, gdy firma zewnętrzna nie oferuje ich na odpowiednim poziomie. Zatem trzeba pamiętać o tym, że nieprzemyślane przekazywanie usług firmom zewnętrznym, może skutkować w utracie przewagi w branży.
Zatem outsourcing to świetna propozycja dla niemalże każdej firmy, ale należy pamiętać o tym, że tylko wtedy, gdy będzie on przemyślany, skoncentrowany na efektach oraz na zdrowych i poprawnych relacjach z naszym współpracownikiem.