0
głosów
- +

Kupując używany samochód warto sprawdzić czy nie jest na nim ustanowiony “Zastaw Skarbowy”

Autor:

Aktualizacja: 20.06.2011


Kategoria: Gospodarka / Prawo


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1672 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Zastaw skarbowy przysługuje Skarbowi Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych wskutek doręczenia decyzji, zaległości podatkowych stanowiących ich dochód oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości.


Przedmiotem zastawu skarbowego mogą być rzeczy ruchome oraz zbywalne prawa majątkowe będące własnością podatnika lub stanowiące współwłasność łączną jego i małżonka. Stosuje się to również odpowiednio do należności przypadających od płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich odpowiadających za zaległości podatkowe. Ustanowienie zastawu ograniczone jest wartością ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego. Wartość poszczególnych rzeczy ruchomych lub praw, w dniu ustanowienia zastawu, musi wynosić w 2007 r. - co najmniej 10.000 zł. Poza tym nie obciąża się zastawem skarbowym praw i rzeczy, które mogą być przedmiotem hipoteki oraz które nie podlegają egzekucji. Powyższe wynika z art. 41 Ordynacji Podatkowej.

Podsumowując: w interesie nabywcy leży sprawdzenie, czy pojazd nie jest obciążony zastawem. W przeciwnym razie ryzykuje, że podmiot, na rzecz którego zastaw ustanowiono zażąda zlicytowania samochodu, mimo że w międzyczasie zmienił on właściciela.

Jak to sprawdzić?

To, czy został ustanowiony zastaw skarbowy można sprawdzić. Naczelnicy urzędów skarbowych w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego  prowadzą rejestry ustanowionych zastawów skarbowych.

Wniosek powinien zawierać szczegółowe dane dotyczące pojazdu (majątku ruchomego) to jest:

model,nr nadwozia/podwozia,rok produkcji,nr rejestracyjny pojazdu.

Jeśli jednak nie wiadomo, do którego urzędu skarbowego zwrócić się o taką informację, należy skorzystać z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych (CRZS). Chcąc uzyskać wypis z CRZS, należy złożyć wniosek w Ministerstwie Finansów.

W Centralnym Rejestrze Zastawów Skarbowych (CRZS) przechowywane są informacje o wszystkich ustanowionych zastawach skarbowych na terenie całego kraju. Celem prowadzenia CRZS jest ochrona obrotu gospodarczego poprzez nałożenie obowiązku ujawniania zastawów w tym rejestrze oraz umożliwienie uzyskania przez zainteresowanego wypisu zawierającego informacje o obciążeniu konkretnej rzeczy lub zbywalnego prawa majątkowego zastawem skarbowym oraz o wysokości zabezpieczonej należności.

Aby uzyskać wypis z CRZS należy złożyć wniosek zawierający dane ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego, będących przedmiotem zainteresowania, dane właściciela ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego i dane wnioskodawcy.

Jeżeli wypis ma dotyczyć samochodu należy podać również markę, numer rejestracyjny, numer silnika i numer podwozia samochodu.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij