Zgodnie z rozporządzeniem o ocenianiu (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z 30 kwietnia 2007 r. Dz.U. nr 83, poz. 562) nauczyciel ma obowiązek wiedzieć, jakie są cele oceniania.

Data dodania: 2011-04-12

Wyświetleń: 2031

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Główny zapis informuje, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma się odbywać w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, tzn. każda szkoła przygotowuje własny, autonomiczny dokument, w którym umieszcza zapisy zasad oceniania obowiązujące w danej szkole. Przy tworzeniu tzw. WSO (wewnątrzszkolny system oceniania) bierze udział cała społeczność szkolna. W dokumencie tym nauczyciele umieszczają zapisy celów wewnątrzszkolnego oceniania i uwzględniają jego różnorodne funkcje. Spełniają one ważną rolę w systemie oceniania wewnątrzszkolnego. Można wyróżnić przynajmniej kilka funkcji oceny szkolnej, np. dydaktyczna, prognostyczna, wychowawcza.

Jak oceniać, aby być zadowolonym z własnej pracy

Zgodnie ze stwierdzeniem, że ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania, należy włączyć je w sposób zaplanowany i systematyczny w proces dydaktyczny, uwzględniając oczywiście różne jego aspekty. Nauczyciel musi dokładnie przemyśleć i świadomie zaplanować proces nauczania w danej klasie, czyli uwzględnić:
   1. sposoby zbierania informacji o postępach i osiągnięciach uczniów,
   2. sposoby komunikowania informacji zwrotnych,
   3. ewaluację procesu edukacyjnego,
   4. co, kiedy i jak będzie oceniane,
   5. przebieg procesu nauczania,
   6. współpracę miedzy uczniem, rodzicami a nauczycielem.

Co, kiedy i jak będzie oceniane

Planując ocenianie, należy określić co, kiedy i jak będzie oceniane. Trzeba pamiętać o integralności oceniania, a zbierane w procesie oceniania informacje wykorzystać do:
* określenia indywidualnych potrzeb uczniów,
* wyboru stosowanych metod nauczania,
* określenia osiągnięć uczniów w stosunku do wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena