1
głosów
- +

Zarządzanie jakością w systemach wspomagania decyzji

Autor:

Aktualizacja: 01.03.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Systemy do zarządzania


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1547 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Zarządzanie jakością w procesie podejmowania decyzji. Wpływ zarządzania jakością na wynik finansowy. Czyli mówiąc wprost, jak zaoszczędzić czas i piędziądze.


Przynoszenie zysku wydaje się być najważniejszym celem. Jednakże postawienie tego celu na pierwszym miejscu nie jest najskuteczniejszą drogą do polepszenia wyników finansowych. W dobie gospodarki rynkowej cel ten jest realizowany na różne sposoby: zwiększenie zaangażowania pracowników i wydajności pracy, obniżenie kosztów, wprowadzanie nowych produktów, podnoszenie jakości wytwarzanych wyrobów. W dobie globalizacji, przy dużej konkurencji jednym z bardziej efektywnych sposobów na zwiększenie wyników finansowych jest podnoszenie jakości. Wedle danych 1 USD zainwestowany w jakość przynosi 4 USD zysku. Dlatego w ostatnim okresie wielu menadżerów decyduje się na wprowadzenie w swoich jednostkach systemu zarządzania jakością ISO. System ten powstał w wysoko rozwiniętych gospodarkach ( USA, Japonia), nie po to, aby wprowadzić dodatkowe utrudnienie związane z posiadaniem certyfikatu, ale przede wszystkim po to aby dać skuteczne narzędzie do uzyskania konkretnych korzyści. Do tego, aby osiągnąć te cele, potrzebne są odpowiednie narzędzia takie jak systemy wspomagania decyzji. Tak jak ustawa o rachunkowości stanowi ideę postępowania a systemy ERP są narzędziem, tak normy ISO dostarczają filozofii gdzie efektywnym narzędziem są elektroniczne systemy zarządzania jakością QMS, zarządzania dokumentami i obiegiem dokumentów DMS.

Tworzenie bazy wiedzy w formie papierowej sprawia, że dostęp do właściwej informacji jest utrudniony. Elektroniczne systemy gromadzenia bazy wiedzy stwarzają możliwość poddania informacji właściwej analizie, to s kolei łatwej eliminacji zagrożeń i ograniczeń w procesie osiągania zamierzonych celów. Zastosowanie narzędzi statystycznych ( Pareto, FMEA, SPC) wpływa na swoiste „wyostrzenie obrazu”, właściwą interpretację mierzonych wyników i uchwycenie aktualnych trendów. To pozwala na wcześniejszą reakcję i korektę analizowanego procesu w celu nie dopuszczenia do sytuacji powstania awarii, reklamacji czy też niezgodności. Prezentacje statystyczne tym bardziej są wiarygodne im więcej danych jest poddanych analizie. „Ręczna” obróbka dużych ilości danych jest czasochłonna i jest narażona na powstawanie błędów. Z tego właśnie powodu korzystne jest stosowanie elektronicznych systemów wspomagania decyzji.

Eliminacja zdarzeń niepożądanych bezpośrednio przekłada się na wynik finansowy.

Autor Tomasz Szmidt


Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij