Wygląd naszego sklepu może bowiem zdecydować o tym czy internauci będą chcieli robić u nas zakupy, czy też zdecydują się skorzystać z usług konkurencji.
Na pozyskanie zaufania klienta nie masz zbyt wiele czasu. Właściwie już pierwsza wizyta na twojej stronie może zdecydować o tym, czy klient będzie chciał ją ponownie odwiedzić czy też natychmiast wymaże ją z pamięci (własnej i wyszukiwarki). Bowiem już w pierwszej chwili gdy klient znajdzie się na stronie sklepu podświadomie dokonuje jej oceny.
O czym pamiętać przy wyborze strony wizualnej naszej witryny? Przede wszystkim o fakcie, że sklep będzie pełnił głównie funkcję użytkową. Od walorów czysto estetycznych ważniejsze będą więc wygoda, i możliwość swobodnego poruszania się po witrynie.
Zwróć uwagę jak zaprojektowane są nagłówki w różnego rodzaju czasopismach i gazetach. Są krótkie, proste i jasne. Postaraj się by podobnie było na Twojej stronie. Unikaj przeładowania strony treścią. Zawrzyj tylko niezbędne informacje i komunikaty, które prostą drogą poprowadzą kupującego do produktu.
Ważne jest by zaprojektować ją tak, by klient nie musiał się zastanawiać gdzie szukać interesującego go produktu, co zrobić by złożyć zamówienie i jak z niego zrezygnować. Możliwość prostego, wręcz intuicyjnego poruszania się po sklepie jest bardzo ważna z punktu widzenia kupującego, bowiem nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu.
A więc przyjazna dla klienta witryna to niekoniecznie kolorowa, barwna strona, z pięknie prezentowanymi produktami. Ważna jest przejrzystość i możliwość swobodnego poruszania się po niej.
Kolejnym krokiem jest odpowiednie zaprojektowanie formuły sprzedaży. Im będzie ona dłuższa tym lepsza. Dlaczego? Przede wszystkim zyskasz zaufanie klienta, który będzie mógł dokładnie określić swoje wymagania dotyczące charakteru zakupu, sposobu płatności, odbioru itp. Ponadto zyskuje na tym właściciel sklepu – dzięki szczegółowej procedurze zakupu zyskuje bardzo istotne informacje dotyczące klienta – np. na którym etapie dokonywania zakupów zrezygnował on z zamówienia.
Takiej możliwości pozbawiają się właściciele serwisów z uproszczoną procedurą dokonywania zakupów. Jeśli cała transakcja ma odbyć się za pośrednictwem jednej podstrony sprzedawca nie dowie się, czy klient zrezygnował z zakupów z powodu zbyt wysokiej ceny czy niekorzystnych sposobów płatności. Poza tym niedbale przygotowany formularz zakupu może zniechęcić klienta, w wyniku czego zrezygnuje on z dokonania transakcji.
Jeśli chodzi o ogólny wygląd witryny najlepiej unikać tęczowych kolorów. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór dwóch uzupełniających się kolorów, które np. w jakiś sposób kojarzą się z asortymentem sklepu, są kompatybilne z logiem itp.
Należy także zadbać o to by menu było proste i funkcjonalne. Ukryte menu, które pojawia się dopiero w momencie najechania na jakiś element jest oczywiście bardzo ciekawe, sprawdza się jednak tylko w przypadku bardzo rozbudowanego menu.
Strona naszego sklepu będzie naszą wizytówką dlatego należy unikać zbytniego przeładowania niepotrzebnymi elementami graficznymi, migającymi napisami, wyskakującymi okienkami. Sedno ma stanowić dobrze zaprojektowany szablon, wraz z produktami, i tym elementom należy poświęcić uwagę. Zbyt dużo grafiki może niepotrzebnie odwracać uwagę klienta od oferty.
Jej podstawą będą produkty, postaraj się więc by ich zdjęcia były możliwie jak najlepiej przygotowane. Kilka zdjęć produktu, z różnych stron, fotografie wykonane w dobrym świetle – to rzeczy, na które kupujący na pewno zwróci uwagę.
Koniecznie podziel swoje produkty na kategorie( chyba, że masz skromny asortyment i nie ma takiej potrzeby) . Jeśli jednak Twoja oferta jest bogata kategorie znacznie ułatwią klientom znalezienie interesujących ich produktów.
Stronę możesz uzupełnić subtelnymi elementami reklamy – hasła w stylu: „Niskie ceny, szybka dostawa”, czy „Największy asortyment i sprawdzona jakość”, nawet jeśli niewielkich rozmiarów z pewnością zostaną w pamięci oglądającego stronę, który już zawsze będzie kojarzył Twój sklep z niskimi cenami, lub najlepszą obsługą.
Przy wyborze grafiki dla naszego sklepu należy wziąć pod uwagę jeszcze kilka innych elementów. Od tego kim są nasi klienci, i w jakim są wieku będzie zależał dobór kolorystyki, obrazków oraz komunikatów. Jeśli grupą docelową są głównie kobiety warto zamienić szare, ciemne kolory na jasne, optymistyczne barwy. Mężczyźni w mniejszym stopniu zwracają uwagę na kolorystykę, natomiast większą wagę przywiązują do treści. Dobrze jeśli w nagłówku pojawi się jakiś ciekawy komunikat lub element graficzny. Jeśli ofertę sklepu kierujesz głównie do osób w wieku 18-35 lat możesz sobie pozwolić na bardziej swobodną treść oraz grafikę. Klienci po 40-tce z pewnością bardziej docenią schludny, prosty w obsłudze sklep o profesjonalnym wyglądzie.
Dla kupującego bardzo ważne są także znaczniki META twojego sklepu-to znaczy jego tytuł i opis. Tytuł powinien przede wszystkim informować, że jest to sklep internetowy (niby oczywiste ale nie dla wszystkich) i jakiego typu asortyment oferuje. Dzięki temu wchodząc na stronę sklepu klient będzie wiedział co może tam znaleźć.
Opis jest rozwinięciem tytułu i powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące asortymentu – marki, producenci, czy jest to sprzedaż hurtowa, i czy sprzedaż pochodzi bezpośrednio do producenta czy jesteśmy jedynie importerem towarów.
Budowanie wizualnej strony serwisu według przemyślanych zasad gwarantuje nam, że chętnie będą na nią zaglądać, co z kolei będzie się przekładać na ilość składanych zamówień i nasze zyski. Jeśli zamawiasz gotowe oprogramowanie do swojego sklepu wcale nie musisz korzystać z gotowych szablonów oferowanych przez usługodawcę. W oparciu o powyższe zasady możesz stworzyć własne wyobrażenie swojego sklepu, a dostarczyciel oprogramowania dostosuje je do twoich wymagań.