Jeśli chcesz by klienci Twojego sklepu byli zadowoleni daj im możliwość korzystania z jak największej liczby różnorodnych systemów dokonywania wpłat.
Oto jakie możliwości masz do wyboru:
PRZELEW Z KONTA BANKOWEGO
To wciąż jedna z najpopularniejszych form dokonywania płatności przez internautów w Polsce, polega to na tym, że kupujący dokonuje przelewu ze swojego na Twoje konto. Jest to uniwersalna i bezpieczna metoda dokonywania płatności, dlatego tak wiele osób chętnie z niej korzysta. Opcja ta ma jedną wadę – dokonując przelewów między różnymi bankami musisz się liczyć z opóźnieniem – czasem aby pieniądze mogły zostać zaksięgowane na Twoim koncie musi minąć nawet kilka dni
PŁATNOŚĆ KARTĄ KREDYTOWĄ
Równie wygodna i bardzo szybka metoda płacenia za zakupy on-line, klient dokonuje płatności w momencie składania lub potwierdzenia zamówienia, przy użyciu danych ze swojej karty kredytowej. Ogromną zaletą tej formy płatności jest możliwość robienia zakupów z dowolnego miejsca za granicą. Aby Twoi klienci mieli możliwość płacenia kartą kredytową musisz podpisać umowę z firmą, która obsługuje tego typu płatności. Zwykle zajmują się tym firmy, które przygotowują oprogramowanie dla Twojego sklepu. Jeśli korzystasz z gotowego oprogramowania opcja do płacenie kartami może już być aktywna, wtedy konieczne będzie jedynie jej zainstalowanie w Twoim sklepie
PŁATNOŚCI PRZY ODBIORZE
Zgodnie z prawem handlowym, powinieneś udostępnić klientom jedną z dwóch form płatności przy odbiorze. Do wyboru masz:
a) PŁATNOŚĆ ZA POBRANIEM: jest bardzo wygodna – bo nie wymaga posiadania konta bankowego, poza tym klient płaci za paczkę dopiero w momencie jej odebrania. Kupujący płaci listonoszowi lub kurierowi, a firma spedycyjna przelewa kwotę zamówienia na Twoje konto bankowe – zazwyczaj z kilkudniowym opóźnieniem. Mimo że kupujący musi ponieść dodatkowe koszty obsługi przez kuriera, jest to najchętniej przez internautów wybierana forma płatności, ponieważ mają pewność otrzymania zakupionego towaru.
b) PŁATNOŚĆ PRZY ODBIORZE: by odebrać zamówiony towar kupujący musi udać się do siedziby sklepu lub punktu odbioru, tam płaci za zamówienie w momencie otrzymania produktu. Opcja choć nie jest wygodna dla kupującego( musi on przyjść w określone miejsce, żeby zamówienie odebrać) to ma wiele zalet – szybkość odbioru i pewność, że podczas dostarczania towaru nie zostanie on uszkodzony. Wzbudza więc to poczucie zaufania i bezpieczeństwa u klienta. Dla kupujące oznacza natomiast zorganizowania punktu, w którym klienci będą mogli odbierać towar, a to oznacza po prostu oznacza dodatkowe koszty
PŁATNOŚĆ SMS
Klient dokonuje płatności za pośrednictwem wysłania smsa z odpowiednim kodem artykułu, zwykle w momencie składania lub potwierdzenia zamówienia. Zaletą jest bardzo prosta obsługa oraz wygoda i bezpieczeństwo. Jednak ten typ płatności wymaga od właściciela sklepu podpisania umowy z firmą, która obsługuje tego typu transakcje, a wadą są dość duże prowizje pośredników i niemożność płacenia tą drogą za droższe towary
PŁATNOŚCI ELEKTRONICZNE
Klient płaci za zamówienie w momencie jego złożenia lub potwierdzenia, za pośrednictwem serwisów płatności elektronicznych. Są bardzo szybkie i bezpieczne, informacja o dokonaniu przelewu na konta sklepu internetowego jest przekazywana natychmiast, w momencie dokonywania transakcji, niezależnie od transferów między bankami. Niestety taka opcja ma też swoje wady – przede wszystkim prowizja dla firm obsługującej szybkie przelewy, i fakt, że nie wszystkie banki współpracują z systemami szybkich płatności.
NIEZALEŻNE SYSTEMY PŁATNOŚCI
Oferują rodzaj wirtualnego konta, które pozwala na oddzielenie płatności dokonywanych drogą elektroniczną od tych dokonywanych drogą tradycyjną. Zaletą jest natychmiastowe autoryzowanie operacji oraz – w przypadku większości z nich – ogólnoświatowy zasięg. Wady – obie strony transakcji muszą być użytkownikami systemu, no i trzeba doliczyć prowizję
a) PayPal – jeden z najbardziej popularnych na świecie systemów obsługi płatności internetowych, zakupów można dokonywać z każdego miejsca za granicą, korzystać z niego może każda osoba posiadająca konto e-mail. Jest idealnym rozwiązaniem w przypadku transakcji międzynarodowych, stąd jego wielka popularność na całym świecie. Sprzedającemu gwarantuje otrzymywanie płatności w trybie natychmiastowym, bez względu na to gdzie znajduje się kupujący. Wadą jest dość wysoka prowizja za każdą transakcję.
b)PayU – to system, który działa podobnie jak serwis PayPal, jednak jest ograniczony wyłącznie do polskiego internetu. Pozwala zarejestrowanym użytkownikom dość szybko przesyłać środki dowolnej osobie posiadającej konto e-mail. Kupujący może dokonywać płatności przelewem oraz kartą kredytową.
c) All Pay – AllPay to jeden z najbardziej znanych polskich serwisów o zasięgu ogólnoświatowym. Obsługuje praktycznie każdy rodzaj płatności internetowych: za pomocą kart kredytowych, szybkich przelewów bankowych oraz drogą smsową.
d) Przelewy24 – oferuje podobny zakres usługi i narzędzi jak AllPay, z preferencją tzw. szybkich przelewów i płatności kartami kredytowymi, ta opcja nie daje możliwości uiszczania opłat za pośrednictwem smsa.
INNE FORMY PŁATNOŚCI :
- PROGRAM LOJALNOŚCIOWY – to system, w którym kupujący otrzymują punkty za zakupione w Twoim sklepie towary. Przelicznik ustalasz sam – np. 1 punkt za każde 10 zł, a każdy punkt wart jest np. 5 zł Gdy uzbierają odpowiednią ilość punktów mogą przeznaczyć je na zakup towaru o określonej wartości – np. jeśli klient zebrał 50 punktów, a każdy jest wart 5 zł, to może kupić produkty o wartości do 250 zł.
Program lojalnościowy jest bardzo atrakcyjnym sposobem na przyciągnięcie klientów. Przy jego wyborze musisz jednak uważać na odpowiednie ustalenie przeliczników – tak by program był dla Ciebie opłacalny.
W przypadku tych sposobów, które wymagają pobierania prowizji od dokonywanych transakcji przez firmy pośredniczące musisz dowiedzieć się jak wysokie będą te opłaty, i musisz wziąć je pod uwagę dokonując wyceny dostępnych produktów.
Od ilości i sposobu obsługiwanych sposobów płatności zależy ilość klientów, którzy będą chcieli skorzystać z Twoich produktów lub usług. Daj klientom jak najwięcej opcji do wyboru, od form tradycyjnych po przelewy on-line – bądź elastyczny a klienci na pewno to docenią.