Sposób przyjmowania pokarmu i rodzaj spożywanych produktów przez dziecko zależy od wielu czynników, takich jak wiek dziecka, dojrzałość układu pokarmowego, nerwowego czy oddechowego, ważna jest również umiejętność ssania, połykania a później żucia czy gryzienia.

Data dodania: 2010-08-12

Wyświetleń: 2191

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na to co i w jaki sposób dziecko je mają wpływ również rodzice, bo to oni początkowo przygotowują i podają posiłki swoim dzieciom.

Kiedy dziecko jest w łonie matki poznaje smaki dzięki wodom płodowym, jeśli dieta matki jest bogata i zróżnicowana, dziecko ma okazję delektować się wieloma smakami. Zmysł smaku wykształca się w życiu płodowym, jego początki sięgają 11-13 tygodnia ciąży, matka, która w czasie ciąży oraz okresu karmienia piersią odżywiała się różnorodnie i „kolorowo” (warzywa i owoce), ułatwia swojemu dziecku akceptację nowych posiłków.  Owa akceptacja jest bardzo ważna nie tylko dla zdrowia dziecka, ale również dla rozwoju jego mowy.

W trakcie ssania, połykania, otwierania ust, żucia, gryzienia i picia, pracują między innymi wszystkie mięśnie jamy ustnej, ćwiczą wargi, język i żuchwa oraz doskonalona jest koordynacja pomiędzy nimi, ważną rolę odgrywa tutaj również układ oddechowy. Praca tych narządów jest niezbędna do rozwoju prawidłowej mowy.

Jeśli rodzic dba o różnorodność diety, jeśli na bieżąco wzbogaca posiłki dziecka, zmniejszając stopień rozdrobnienia pokarmu i zmieniając sposób ich podawania, to również stymuluje i doskonali pracę narządów artykulacyjnych i mięśni biorących udział w procesie mówienia.

Od 5 miesiąca możemy podawać dzieciom pierwsze owoce i warzywa, początkowo podajemy je w postaci zmiksowanej, w tym czasie możemy zacząć podawać również produkty zbożowe (bezglutenowe), z czasem należy zmniejszać stopień rozdrobienia tych pokarmów. Między 6 a 9 miesiącem życia możemy zacząć podawać miękkie warzywa i owoce, a od 10 miesiąca życia podajemy już pieczywo, sucharki czy biszkopty. Dzieci, które są karmione piersią, w 7 miesiącu życia mogą jeść mięso, ryby, żółtka i rosół. Odpowiednia zmiana konsystencji sprawia, że dziecko nie boi się nowego jedzenia, jest duże prawdopodobieństwo, że w przedszkolu nie będzie należało do grupy „niejadków”, dzieci te miewają też rzadziej kłopoty z gryzieniem i żuciem.

Również sposób podania posiłku jest ważny dla mięśni twarzy i artykulatorów, w 12 miesiącu dzieci powinny już spożywać płyny nie tylko z butelki, ale również z kubeczka, pijąc przez słomkę. Karmiąc dziecko łyżeczką, pilnujmy aby to dziecko zbierało z niej pokarm, w żadnym wypadku nie wycierajmy łyżeczki z jedzeniem o ząbki czy wargę dziecka.

Wprowadzając nowe smaki i konsystencje oraz zmieniając sposoby podawania posiłków możemy spotkać się z akceptacją okazywaną przez dziecko względem nowego dziecka, ale może być też odwrotnie. Nigdy nie należy się poddawać, dzieci potrzebują czasu, aby poznać i zaakceptować nowe. Pamiętajmy jednak również o tym, że nie wszyscy mamy takie same upodobania.



Biuletyn Akademii Gerber, nr 13, rok 2009

Licencja: Creative Commons
0 Ocena