Czy wiesz, że smutek może mieć ogromną siłę perswazji? Inspiracją do tego stwierdzenia była dla mnie książka pt. Tak! 50 sekretów nauki perswazji”, która obfituje w liczne ciekawostki psychologiczne.
Okazuje się, że będąc w niezbyt szczęśliwym nastroju jesteśmy gotowi wydać więcej pieniędzy i kupić coś za większą sumę pieniędzy niż będąc weselszymi. Stąd tak silna perswazja smutku. Amerykański socjolog Jennifer Lerner przeprowadził eksperyment wprowadzając badanych w smutny lub nieco weselszy nastrój. W tym celu wyświetlił im dwa rodzaje filmów. Jedna grupa oglądała przygnębiający film o śmierci, a druga neutralny – przyrodniczy. Po filmie obu grupom pokazano komplet flamastrów. Członkowie eksperymentu zostali poproszeni o podanie ceny, jaką byliby gotowi zapłacić za flamastry. I co się okazało? Z eksperymentu wyszła niezła ciekawostka psychologiczna. Otóż perswazja smutku była tak duża, że oglądający smutny film podali znacznie wyższą cenę. A więc smutek może być bardzo skutecznym narzędziem wywierania wpływu.
Co z tego wynika dla ciebie? Na przykład to, że będąc w niezbyt szczęśliwym nastroju nie powinnaś wybierać się na zakupy. Jeśli nie jesteś zbyt szczęśliwa, nie kupuj mebli, nie ustalaj ceny sukienki na aukcji internetowej – wyjdzie ci zbyt wysoka. Niech ten artykuł będzie dla ciebie inspiracją, gdy będziesz chciała wpłynąć na samą siebie i sprzedać coś z zyskiem. Pamiętaj jak niezwykła jest perswazja smutku.
Pamiętaj jednak aby nie wykorzystywać czyjegoś złego nastroju do własnych, przebiegłych celów. Nie wyskakuj więc z pomysłem: Hej, słyszałam, że zdechł ci wczoraj pies. Przy okazji, mam dla ciebie super biznes”. Perswazja, czyli siła przekonywania nie powinna być wykorzystywana do tak niecnych celów.
Masz ochotę na inne ciekawostki psychologiczne i inspiracje? Chciałabyś nauczyć się wpływać na ludzi i być szczęśliwą?