0
głosów
- +

Poprawa jakość w statystyce

Autor:

Aktualizacja: 04.05.2010


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Biznes i eBiznes


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1683 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

GUS prowadzi prace nad poprawieniem, jakości statystyki dla lepszego zaspokojenia potrzeb użytkowników, będzie zmniejszał obciążenia respondentów oraz obniżał koszty tworzenia statystyk.


Jakości według normy ISO 8402 - 1986 jest zdefiniowana, jako: „ogół cech i właściwości produktu lub usługi, który decyduje o zdolności zaspokojenia potrzeb zadeklarowanych lub domyślnych." Jakość w statystyce publicznej i programy obserwacyjne oparte są na definicji, jakości Europejskiego Systemu Statystycznego i określona na podstawie 6 składników, jakości, które obejmują: użyteczność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność, spójność. Przy ocenianiu wykonania zaleceń dotyczących, jakości należy również uwzględnić koszty i obciążenia, jakie związane są z tworzeniem statystyk oraz kwestie poufności, transparentności i bezpieczeństwa danych.

Użyteczność jest to stopień, w jakim statystyka spełnia obecne i potencjalne oczekiwania użytkowników. Mówi ona, czy wszystkie konieczne statystyki zostały zrobione oraz w jakim stopniu zastosowane pojęcia (definicje, klasyfikacje itp.) odzwierciedlają potrzeby użytkownika.

Dokładność w uogólnionym sensie statystycznym określa bliskość obliczeń lub oszacowań do wartości dokładnych lub rzeczywistych. Terminowość informacji odzwierciedla okres pomiędzy jej dostępnością a wydarzeniem lub zjawiskiem, jakie opisuje.

Dostępność odnosi się do fizycznych warunków, w jakich użytkownicy mogą uzyskiwać dane i obejmuje: kanały dystrybucji, czynności składania zamówień, czas potrzebny na realizację dostawy, politykę cenową, dogodne warunki marketingowe (prawa autorskie itp.), dostępność mikro- i makrodanych, media (wydruk, pliki, CD-ROM, Internet), itp. Przejrzystość odnosi się do otoczenia informacyjnego danych, czyli faktu łączenia ich z odpowiednimi meta danymi (informacje tekstowe, wyjaśnienia, dokumentacja itp.) formami graficznymi (wykresy, diagramy i mapy), faktu dostępności informacji dotyczących, jakości danych (łącznie z ograniczeniami wykorzystania) oraz zakresu pomocy dodatkowej oferowanej przez instytucję statystyczną.

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij