Sześćdziesięciometrowy dźwig przyjechał do Wrocławia na początku tygodnia. Transportowało go w częściach kilkanaście tirów, a montaż kolosa o masie 275 ton trwał kilka dni. Na wrocławskie lotnisko przywieziony zostanie teraz drugi dźwig gąsienicowy - będzie jeszcze większy. - Druga z maszyn ma w sumie ważyć ok. 500 ton i mieć wysokość blisko 80 m - oblicza Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu w Porcie Lotniczym Wrocław.
Oba dźwigi będą pracować na placu budowy nowego terminalu lotniczego do grudnia 2010 roku. Tyle potrwa montaż konstrukcji stalowej, która będzie stawiana przy ich pomocy. Na plac budowy etapami trafiać będą duże jej elementy, a ekipy budowlane zajmą się spawaniem i łączeniem poszczególnych fragmentów. Pierwsze elementy, wyprodukowane w hucie, już zostały przewiezione na lotnisko we Wrocławiu. W sumie konstrukcja stalowa nowego terminalu będzie ważyć 2 tysiące ton.
- Niektóre części będą miały imponujące rozmiary: na przykład prawie dwudziestometrowe słupy stalowe podtrzymujące konstrukcję dachu, widoczne wewnątrz terminalu w hali przylotów i odlotów - mówi Przemysław Marcinkowski. - Słupy będą miały kształt zwężających się cygar, mocowanych w kształt litery V. Najcięższą częścią konstrukcji będzie jednak dach, na który przeznaczonych zostanie 1 700 ton stali. Stalową konstrukcję będą miały także ściany boczne, na których zamocowane zostaną szklane fasady.
Terminal we Wrocławiu buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief. Zgodnie z umową obiekt, warty prawie 300 milionów złotych, ma być gotowy wiosną 2011 roku, czyli na rok przed Euro 2012. Kilka miesięcy potrwają przygotowania lotniska do uruchomienia obsługi pasażerskiej. Według przewidywań otwarcie nastąpi we wrześniu 2011. - Wystartujemy z wyprzedzeniem w stosunku do UEFA EURO 2012 TM, podczas mistrzostw będziemy już pracować pełną parą - zapewnił Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław w liczbach to 4 kondygnacje, w tym jedna podziemna, 4 szklane fasady, 19 metrów wysokości, 330 tysięcy m3 kubatury (jedna z największych wśród polskich lotnisk) i 40 tysięcy mkw. powierzchni użytkowej. Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych trzykrotnie zwiększą się możliwości operacyjne Portu Lotniczego Wrocław. Teraz w porcie można wykonać ok. 12-14 operacji na godzinę.