Pierwszym krokiem powinna być analiza rynku, która pozwoli Nam zorientować się jaki rodzaj działalności należy się zdecydować. Decydując sie na założenie firmy handlowej, warto mieć na uwadze, że procedury są podobne jak przy zakładaniu każdej innej firmy, jednak ważne są pewne niuanse, specyficzne dla tego typu działalności.
Kolejnym istotnym elementem jest lokalizacja. Z oczywistych względów ekonomicznych często położenie firmy przesądza o powodzeniu przedsięwzięcia biznesowego.
Przyszły pracodawca winny jest również przygotować plan finansowy, który pozwoli dostosować zamierzenia do warunków finansowych.
W interesie firmy leży również zdobycie zdyscyplinowanej i lojalnej kadry pracowniczej. Pracownicy handlu powinni szczególnie cechować się serdecznością i autentycznością w obsłudze klienta. Dlatego na początek warto zainwestować w bardziej doświadczonych w tej branży ludzi, którzy z czasem - przez swój przykład - będą uczyć mniej doświadczonych kolegów.
Następnym elementem jest ustalenie profilu technicznego firmy. Nowoczesność zależy od zasobów, perspektyw rozwojowych, ale też od kwalifikacji zatrudnionych. Udoskonalanie posiadanej bazy technicznej polega na renowacji i wszelakiej modernizacji, a także wprowadzaniu zmian konstrukcyjnych. Warto zainwestować w dobre oprogramowanie komputerowe, co znacznie ułatwi pracę zarówno przy sprzedaży, a także księgowości.
Na koniec należy również ocenić zagrożenia i bariery stojące na drodze do rozwoju naszej firmy. Najczęściej są to utrudnienia biurokratyczne, ograniczony popyt na danym terenie, niejasność i ilość interpretacji przepisów.
Godne zaznaczenia jest, że istnienie dobrej konkurencji nie zawsze ma negatywny wpływ. Dzięki temu nie trzeba edukować klientów i budować rynku od podstaw, a wystarczy jedynie umiejętnie odróżnić się od konkurencji.