Począwszy od zakupu karnetów na basen czy siłownie, poprzez doroczne bale a skończywszy na ekstremalnych wyprawach. Moda ta przyszła do nas od naszych zachodnich sąsiadów a ideą jej jest integracja pracowników między sobą, kadrą kierowniczą czy po prostu ma na celu przywiązanie pracownika do firmy.
Ma to ogromny aspekt z punktu widzenia psychologii. Wspólne doświadczenia rzeczywiście zbliżają ludzi do siebie, pozwalają im się lepiej poznać, także od strony prywatnej a to ma z kolei bezpośrednie przełożenie na efekty pracy. Zwiększają również poczucie zadowolenia z pracy, co pracownik odbiera jako dbałość firmy o niego. Dzięki temu trudniej będzie mu się pożegnać z dotychczasową pracą na rzecz innego przedsiębiorstwa.
Organizacja imprez firmowych stała się powszechną praktyką również dlatego aby pracodawcy mogli poznać swoich pracowników. Odnaleźć ich słabe i mocne strony. Sprawdzić jak radzą sobie w sytuacjach stresowych. Tego typu praktyki wykorzystywane są także w systemach motywacyjnych przedsiębiorstw. Np. jeżeli zostanie w 100% zrealizowany założony plan sprzedażowy działu handlowego pracownicy wychodzą razem przykładowo na kręgle czy dostają bilety do kina.
W dużych firmach większe imprezy organizowane są mniej więcej dwa razy do roku.
A zatrudnieni w niej pracownicy mogą zabierać na nie swoje rodziny. Służy to związaniu pracownika i jego rodziny z przedsiębiorstwem w którym pracuje.
Wśród kadry zarządzającej najpopularniejsze jest organizowanie przeróżnych wyjazdów o charakterze ekstremalnym. Może to być wyjazd na modny ostatnio Paint Ball czy Quady lub też wyrafinowane technicznie i z określonym scenariuszem wypady. Wspólne ekstremalne przeżycia pokazują, jak pracownicy reagują na stres, wyłaniają liderów z grupy i uczą pracy w zespole.