Współczesny przedsiębiorca musi spełniać szereg obowiązków wynikających nie tylko z regulacji podatkowych, ale również ekologicznych. W zależności od profilu działalności ogranicza go mnóstwo zakazów i nakazów, które zobowiązany jest przestrzegać, aby sprostać wymogom ochrony środowiska. Wszystko wyłącznie po to, aby zachować środowisko naturalne w jak najlepszej kondycji. Konieczne jest zatem ograniczanie nie tylko wykorzystania zasobów surowców i energii, ale i oszczędzanie przetworzonych już darów natury. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak dużo papieru zostaje zużywane w średniej wielkości firmie, a tym bardziej nikt nie myśli o tym, że do wyprodukowania papieru ściętych zostaje miliony drzew. Bez namysłu drukujemy więc tysiące e-maili i innych dokumentów, które nie rzadko najczęściej wyrzucamy do kosza.
Tymczasem współczesne przepisy prawne dają przedsiębiorcom alternatywę dla papierowych wydruków faktur w postaci możliwości korzystania z faktury elektronicznej zwanej również e-fakturą lub eko-fakturą. Wszystkie te pojęcia odnoszą się do dokumentu faktury w wersji elektronicznej, która posiada taki sam status prawny, jak faktura papierowa.
Przedsiębiorstwa, które masowo wystawiają faktury, np. operatorzy telekomunikacyjni, coraz częściej dają swoim abonentom możliwość zrezygnowania z faktury papierowej i zachęcają do korzystania z e-faktury. Abonent, który wyrazi zgodę na otrzymywanie faktury w wersji elektronicznej, otrzymuje na wskazany adres mailowy wiadomość, której załącznikiem jest fakturaPDF. Ma ona dokładnie takie same wartości, jak faktura papierowa, ale nie jest konieczne jej drukowanie, ponieważ fiskus honoruje faktury w wersji elektronicznej. Dlatego też zarówno przedsiębiorca, jak i zwykły abonent, nie mają już żadnych problemów z ewentualnymi rozliczeniami podatkowymi przedstawiając dokument, jakim jest faktura elektroniczna.
W razie kontroli skarbowej przedsiębiorca udostępnia dla urzędnika archiwum dokumentów elektronicznych, w którym przechowywane są pliki faktur. W zależności od sposobu przechowywania e-faktury, kontrola taka może przebiegać nawet bez konieczności fizycznej obecności urzędnika w przedsiębiorstwie, ponieważ współczesne rozwiązania w zakresie elektronicznej archiwizacji dokumentów dają możliwość udostępniania ich przez Internet, upraszczając znacznie procedurę dokonywanego audytu.