Ostatnio bardzo interesuję się tzw. Nauką Kognitywną. Nauka ta zajmuje się między innymi badaniami nad efektywnym wykorzystaniem multimediów. Naukowcy zajmujący się nauką kognitywną zauważyli kilka szczególnie istotnych dla nas zależności:W tym artykule dowiesz się, jak w prosty sposób zacząć skutecznie wykorzystywać narzędzie jakim jest program PowerPoint. Za chwilę odkryjesz, jak zwielokrotnić stopień zrozumienia i pamiętania przez słuchaczy tego, co chcesz im przekazać.
1. System przetwarzania informacji u człowieka składa się zasadniczo z dwóch osobnych kanałów – wizualnego (obrazy) i werbalnego (słowa).
2. Każdy z wymienionych powyżej kanałów posiada ograniczoną pojemność. Sprowadza się to do tego, że ludzie mogą aktywnie koncentrować się tylko na niewielkich porcjach informacji, pochodzących z każdego z kanałów w określonym przedziale czasu.
3. Ludzie rozumieją przekazywany materiał wtedy, gdy są skoncentrowani, a przekazywany im materiał jest spójny. Ważne jest też, aby przekazywana informacja łączyła się w jakiś sposób z tym co już znają.
Jak w praktyce możesz wykorzystać powyższe wnioski?
Prezentacja (z wykorzystaniem PowerPoint) musi spełniać równocześnie dwie funkcje – pokazywać obrazy i dopełniać je opisem słownym. Trzeba pamiętać, że zbyt dużo slajdów i poruszanych wątków przeładowuje możliwości percepcyjne człowieka i trzeba tego unikać. Podobnie jak w życiu, tak i w prezentacjach warto dobierać proste rozwiązania, ponieważ są najskuteczniejsze.
Jeśli po kilku dniach od zakończenia Twojej prezentacji multimedialnej pokazałbyś słuchaczom obrazy, które omawiałeś w trakcie swojego wystąpienia, okazałoby się, że bardzo dobrze będą pamiętać o czym mówiłeś. Dzieje się tak dlatego, gdyż ich umysły skojarzyły prezentowane wcześniej obrazy z tym o czym mówiłeś.
Przygotowałem ciekawe porównanie…
Wyobraź sobie, że masz do ułożenia puzzle składające się z 500 elementów. Są dwa zestawy puzli do wyboru. Pierwszy zestaw przedstawia zdjęcie Twojego domu; musisz tylko z puzzli złożyć całą układankę. Natomiast zestaw drugi nie przedstawia żadnego obrazu; wszystkie puzzle są tego samego koloru, jeśli uda ci się je ułożyć to powstanie po prostu niebieski prostokąt.
Który zestaw puzzli byś wybrał?
Pierwszy czy drugi?
Mogę się mylić, ale podejrzewam, że wybrałbyś pierwszy zestaw. Bardzo podobnie jest z prezentacjami. Zadaniem skutecznej prezentacji multimedialnej jest podkreślenie istoty tego o czym mówisz. Jak zapewne już wiesz, prezentacja ma pokazać obraz i połączyć słowo z jego wizualnym odpowiednikiem. Każdy slajd prezentacji powinien być kolejnym puzzlem, który buduje pełny obraz zagadnienia, które prezentujesz.
Jak mówi stare chińskie przysłowie: “Jeden obraz wart jest więcej, niż tysiąc słów”.
Moje rady na koniec:
- Unikaj używania wbudowanych szablonów w programie PowerPoint
- Korzystaj tylko z wysokiej jakości zdjęć i rysunków
- Budowa i struktura slajdów musi wspierać słuchaczy w organizowaniu i integrowaniu informacji
- Program PowerPoint nie jest złym narzędziem, jeśli wiemy jak z niego prawidłowo korzystać.