Głos
Oczywiście to bardzo ważne, aby publiczność w czasie prezentacji była w stanie Cię zrozumieć i co się z tym wiąże usłyszeć. Pamiętaj , że jeśli odwrócisz się plecami do swojej publiczności np. w czasie pisania czegoś na tablicy, to powinieneś mówić nieco głośniej . Generalnie powinieneś dość często zmieniać barwę swojego głosu. Będziesz wtedy bardziej interesujący dla widowni, a na tym jakość Twojej prezentacji tylko zyska.
Możesz różnicować swój głos za pomocą trzech sposobów:
1. Szybkość: możesz mówić normalnie, możesz mówić szybciej , możesz mówić wolniej i możesz w ogóle nic nie mówić! Możesz zrobić pauzę. To doskonała technika na przyciągnięcie uwagi publiczności.
2. Intonacja: możesz zmieniać wysokość swojego głosu. Możesz mówić wysokim tonem. Możesz mówić niskim tonem.
3. Natężenie: możesz mówić normalnie, możesz mówić głośniej , możesz mówić ciszej . Obniżenie tonu i natężenia głosu jest kolejnym przykładem techniki przyciągania uwagi widowni. Najważniejszą rzeczą jest pamiętać, iż nie można używać głosu o tej samej barwie, intonacji, o tym samym natężeniu i szybkości przez całą prezentację.
Pomoce wizualne
Spośród wszystkich kanałów, za pomocą których informacje dostają się do naszych mózgów, oczy są tym najważniejszym. 80% z tego, co widownia zapamięta z Twojej prezentacji, zostanie przekazane wizualnie (to, co widzą), a tylko 20% słuchowo (to, co słyszą).
Czas spędzony na odpowiednim przygotowaniu pomocy wizualnych jest czasem dobrze zainwestowanym. Prezentacja składa się z dwóch elementów: tego, co pokazujesz i tego, co mówisz. Sprowadź porcję informacji na każdej planszy do absolutnego minimum. Niech to będzie sama esencja. Następnie daj uczestnikom prezentacji czas na uważne przestudiowanie tejże planszy (nawet jeśli miało by to być 5, czy 10 minut.) Jeśli nie zrozumieją jednej tablicy, to nie zrozumieją drugiej , trzeciej i czwartej , a Twoja prezentacja zostanie przez nich oceniona negatywnie.