Profesjonalna prezentacja handlowa nie ma nic wspólnego z przekonywaniem, namawianiem czy tak zwanym „wciskaniem”- to coś zupełnie innego. Dobry prezenter wie, że aby sprzedać musi całkowicie skoncentrować się na kliencie, doskonale go znać i wiedzieć jakie są jego potrzeby. Prezentacja handlowa musi zaspokajać ważne potrzeby klienta i powinna być skonstruowana tak, aby w głównej mierze pokazywać korzyści wynikające z zakupu towaru lub usług.
Gdy znasz klienta - wiesz jakie są jego największe potrzeby i potrafisz je zaspokoić - wtedy stworzenie prezentacji będzie banalne (mówię poważnie). Kluczem jest znajomość potrzeb klienta i swojego produktu (jeśli klient nie uświadamia sobie pewnych potrzeb, wtedy Twoim zadaniem jest zainspirowanie go).
W jaki sposób stworzyć bazę informacji o kliencie? Na jakie pytania należy znaleźć odpowiedzi, aby prezentacja była udana? Uczestnicy moich szkoleń używają do tego karty analizy audytorium prezentacji. Znajduje się tam zestaw specjalnie przygotowanych pytań, na które należy odpowiedzieć pisemnie. Na temat zbierania informacji o autydorium sporo miejsca zostało poświęcone w książce “Sekrety Skutecznych Prezentacji Multimedialnych”.
Nie ma znaczenia, czy sprzedajesz odkurzacze, czy wyrafinowane produkty finansowe. Zasada przygotowywania się do wystąpienia pozostaje zawsze taka sama.