Otaczający nas świat jest niesamowicie różnorodny. Aby uprościć sobie zadanie, mózg człowieka najczęściej używa białych lub czarnych ram doświadczenia, pomaga nam to w codziennym funkcjonowaniu w tym skomplikowanym świecie. I tak na przykład mamy dobro i zło, przyjaciół i wrogów. Każdy z nas do oceny otoczenia używa własnego papierka lakmusowego.
Ramy są też konstrukcjami, które powszechnie wykorzystują media w czasie przedstawiania swoich historii. Wszystkie media przedstawiają fakty i opisują rzeczywistość, różnią się jednak tym w jakie ramy wkładają owe fakty. W jednych wiadomościach telewizyjnych użyte zostanie słowo - inwestycja a w innych – sprzedaż ziemi cudzoziemcom. W jednym kraju gazety napiszą – terroryści a w drugim – bojownicy o wolność, opisując to samo wydarzenie.
Cokolwiek będziesz prezentował pamiętaj, że zawsze posiadasz możliwość przedstawiania i opisywania dowolnego tematu z różnych punktów widzenia. A jak powszechnie wiadomo punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Jeśli więc chcesz, aby Twoja prezentacja została pozytywnie odebrana przez grupę docelową, powinieneś (mówiąc w przenośni) posadzić się na ich miejscu i postarać się przez chwilę popatrzeć na omawiane zagadnienie z ich perspektywy. Jeśli uda ci się to zrobić to osiagniesz sukces, niezależnie od tego co prezentujesz. Wyborcy będą zadowoleni, że przemawiający polityk to “nasz człowiek”, klienci kupią produkt, który skierujesz właśnie do nich a uczniowie będą mieć respekt do nauczyciela, który dobrze rozumie środowisko młodych ludzi.
Jeśli znasz “ramy doświadczenia” jakimi posługują się słuchacze Twojej prezentacji, będziesz potrafił odpowiednio przygotować przekaz, który zostanie zrozumiany i spotka się jednocześnie z entuzjastycznym przyjęciem. Każde sformułowanie znajdzie zwolenników, o ile jest dopasowane do ich światopoglądu.