Zasady higieny w sklepie zależne od branży
Poziom czystości w sklepie wpływa na wizerunek sklepu. Klienci nie lubią robić zakupów w zaniedbanych placówkach. Brudna podłoga czy lepiące się półki regału będą powodem do opuszczenia sklepu. Dlatego regularne sprzątanie sklepu to także istotny element wizerunkowy.
Co przepisy mówią o obowiązku utrzymywania czystości w lokalu? Okazuje się, że inne standardy obowiązują niewielki lokal gastronomiczny, a inne sklep spożywczy. Jeszcze inaczej wygląda higiena i sprzątanie sklepu odzieżowego. W placówkach, które zajmują się obrotem żywnością obowiązuje system HACCP (System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli). Do naszych obowiązków należy wtedy określenie zagrożeń dla bezpieczeństwa żywności, przeprowadzanie kontroli i eliminowanie zagrożeń. Ważne jest także prowadzenie dokumentacji HACCP. Okazanie księgi, która potwierdza prowadzenie zapisów może być wymagane podczas kontroli.
Wyposażenie sklepu – środki do sprzątania
Do utrzymania czystości w sklepie niezbędne są profesjonalne środki do czyszczenia. Potrzebne będą zatem preparaty do czyszczenia regałów, podłogi, sanitariatów, okien, a także środki do dezynfekcji. Na rynku dostępne są zarówno środki do czyszczenia o delikatnym zapachu, jak i te mocniejsze, na bazie alkoholu. Ważne, by dobrać właściwe środki w zależności od rodzaju czyszczonej powierzchni.
Pracownikom należy zapewnić rękawice ochronne, które chronią dłonie przed działaniem chemii gospodarczej.
Jak często czyścić elementy wyposażenia sklepu
Codzienne, regularnie sprzątanie powinno należeć do obowiązków pracowników. Natomiast kompleksowe sprzątanie wnętrza sklepu oferują profesjonalne firmy sprzątające.
Wybrane elementy wyposażenia sklepu najlepiej czyścić codziennie, na przykład po zakończonej pracy. Taśmy do wykładania towaru powinniśmy dezynfekować nawet kilka razy dziennie. Niezbędne jest też codzienne mycie podłogi. W sezonie jesienno-zimowym należy wykonywać to jeszcze częściej. Wtedy wyjątkowo przydatne okazują się też podgumowane wycieraczki tekstylne lub wycieraczki z aluminiową ramą.
W mniejszych sklepach nie zawsze mamy miejsce na spory sprzęt czyszczący, na przykład maszyny do mycia podłóg. Lepiej poradzi tam sobie sprawdzony, tradycyjny sprzęt: mopy, miotły, zmiotki z szufelką. Jeśli sprzątanie wykonujemy podczas działania sklepu, musimy odpowiednio zabezpieczyć daną strefę. Służą do tego słupki odgradzające z taśmą lub liną. Dodatkowo na podłodze warto postawić tablicę ostrzegawczą informującą o śliskiej nawierzchni.
Dodatkowo pamiętajmy również o regularnym myciu okna wystawowego. Do tego celu potrzebujemy środka do czyszczenia szkła, ściereczek z mikrofibry lub ściągaczki do mycia okien. Wygodnym rozwiązaniem są elektryczne myjki do okien, do których używa się zwykle dedykowanych płynów.
Warto wspomnieć o konieczności utrzymywania w czystości często używanych urządzeń. Takich jak terminale, taśmy przesuwne na wykładanie towarów czy wózki. Do czyszczenia terminali należy używać miękkiej ściereczki nasączonej płynem do dezynfekcji. Taśmy zdezynfekujemy środkiem w sprayu. Natomiast wózek sklepowy czy koszyk myjemy wodą pod ciśnieniem, używając środka czyszczącego. Po spłukaniu zostawiamy je do wyschnięcia, a następnie nanosimy preparat dezynfekujący.
Tylko dzięki regularnym dbaniu o czystość sklep będzie prezentował się jako zadbane i przyjemne miejsce. Nie ulega wątpliwości, że poziom czystości wpływa na postrzeganie sklepu przez Klientów.