Kiedy należy rozliczyć się z holenderskim fikusem?
Na pewno nie możesz podejść do tej materii w sposób lekceważący. Taka postawa niechybnie będzie wiązała się z problemami z Urzędem Skarbowym. Nie jest to zaś nic przyjemnego. Człowiek traci tylko czas, pieniądze, nerwy… Kogo dotyczy ten obowiązek? Szykujesz się do wyjazdu do Niderlandów? A może już tam pracowałeś w zeszłym roku kalendarzowym? Zapamiętaj, że jest to obligatoryjne, kiedy szacowana dopłata wynosi minimum 45 euro albo przewidywana kwota zwrotu jest równa co najmniej 14 euro. Pierwszy bardzo istotny aspekt mamy już za sobą. To jednak nie wszystko. Trzeba bowiem ściśle przestrzegać wyznaczonych terminów. Na terenie Niderlandów są one zależne od tego, czy jesteś zameldowany, czy nie. Co na ten temat w praktyce mówią przepisy? Osoby, które są zameldowane w Holandii, muszą złożyć swoje deklaracje podatkowe maksymalnie do 1 maja. Większość Polaków, którzy pracują w tym kraju, bardziej zwraca uwagę na drugi wariant. Z niego jasno zaś wynika, że osoby niezameldowane w Holandii mogą złożyć niezbędne papiery aż do 1 lipca. Pamiętaj o tych datach. W innym wypadku czekają Cię niemiłe konsekwencje. To m.in. kara administracyjna. Oczywiście, po jej zapłaceniu, tak czy siak, trzeba złożyć niezbędne dokumenty do właściwego Urzędu Skarbowego. Szkoda zatem niepotrzebnie tracić pieniądze…
Jakie dokumenty są konieczne, by odzyskać pieniądze?
Każdy, komu zależy na szybkim załatwieniu formalności, powinien rozpocząć współpracę na tym polu z odpowiednim biurem rachunkowym. Jak wybrać właściwy podmiot? Stawiaj na firmy doświadczone. Wybieraj takie biura rachunkowe, które specjalizują się właśnie m.in. w kwestiach podatkowych dotyczących zagranicznej pracy. Wtedy będziesz miał pewność, że cała procedura będzie przebiegała szybko i sprawnie. Fachowcy podpowiadają, jakie dokumenty trzeba wypełnić, aby ją rozpocząć. Osoby, które nie od dzisiaj pracują w Holandii, zdają sobie sprawę, jakie są to papiery. Największy problem w tym temacie mają początkujący. Nie ma się jednak co martwić - specjaliści mają puste formularze oraz pomagają wszystko wypełnić. Tak, by obyło się bez żadnych pomyłek, które oczywiście spowodowałyby, iż termin otrzymania zwrotu podatku niepotrzebnie by się wydłużył. Jakie papiery są tutaj niezbędne? To na pewno karta podatkowa Jaaropgaaf (co ciekawe, jej polskim odpowiednikiem jest PIT-11). Należy również zdobyć odpowiednie zaświadczenie z właściwego Urzędu Skarbowego (z Polski). Co jeszcze się przyda? To na pewno kopia dowodu osobistego lub paszportu. Tak samo, jak potwierdzenie rachunku bankowego. Zadbaj o to, by wpisać dokładny numer konta. To właśnie tam otrzymasz należny zwrot podatku Holandia.
Jak długo należy czekać na zwrot podatku?
Ta kwestia z pewnością zainteresuje każdego, kto w poprzednim roku kalendarzowym pracował na terenie Niderlandów, a teraz chce uzyskać zwrot podatku Holandia. Gdyby sugerować się tylko oficjalnymi przekazami, to sprawa nie wyglądałaby zbyt dobrze. W końcu, według niderlandzkiego prawa, holenderskie Urzędy Skarbowe mają nawet do… 36 miesięcy na zrealizowanie wszelkich transakcji. Na szczęście, w praktyce wygląda to o niebo lepiej. Przeważnie bowiem zwrot podatku Holandia jest otrzymywany po maksymalnie sześciu miesiącach. Często ten okres jest nawet dwukrotnie krótszy. Od czego to jednak wszystko zależy? Tak naprawdę od dwóch stron tego procederu. A może nawet od trzech, jeśli doliczymy do tego konkretne biuro rachunkowe. Jeśli złożysz papiery po terminie, to nie tylko zapłacisz karę administracyjną. Na dodatek musisz liczyć się z tym, że moment otrzymania gotówki niepotrzebnie się wydłuży. Dlatego tak warto pilnować ustanowionych dat. Poza tym warto pamiętać, by dokumenty były wypełnione dokładnie. Tutaj pomagają zaś fachowcy z profesjonalnego biura rachunkowego. Nie da się ukryć, że dużo tutaj zależy od samego Urzędu Skarbowego. Polacy często narzekają na rodzime oddziały fiskusa. Jak to jest w tym kraju? Okazuje się, że w Holandii tempo prac nie jest relatywnie szybkie. Na dodatek zazwyczaj trudno liczyć na wyrozumiałych i pomocnych urzędników. Eksperci podkreślają jednak, że w zdecydowanej większości przypadków trzeba czekać około pół roku, by otrzymać pieniądze.
O co jeszcze zadba profesjonalne biuro rachunkowe?
Fachowcy nie tylko analizują konkretne dochody danego Klienta, czy obowiązujące w danym momencie progi. Zwracają uwagę również na różne ulgi podatkowe, dodatki ubezpieczeniowe itp. Tak samo, jak na tak zwane rozłąkowe (algemene heffingskorting). Może to jednak wyłącznie cieszyć Klientów. Dlaczego? Z jednej strony wszystko będzie wypełnione w 100% dokładnie. Z drugiej strony można liczyć na zoptymalizowanie kwestii podatkowych i tym samym o wiele więcej gotówki w portfelu. Warto zatem postawić na współpracę z fachowcami na tej płaszczyźnie.