Udzielanie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia to jedna z form wsparcia uczniów, którzy z uwagi na trudności w funkcjonowaniu związane ze stanem zdrowia nie mogą brać udziału w zajęciach z oddziałem. 

Data dodania: 2018-12-05

Wyświetleń: 1097

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia

Do wniosku kierowanego do poradni o zorganizowanie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia rodzice lub pełnoletni uczeń dołączają między innymi opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.

Udzielanie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia to jedna z form wsparcia uczniów, którzy z uwagi na trudności w funkcjonowaniu związane ze stanem zdrowia nie mogą brać udziału w zajęciach z oddziałem. Do wniosku kierowanego do poradni o zorganizowanie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia rodzice lub pełnoletni uczeń dołączają między innymi opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.

Na podstawie opinii oraz na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia dyrektor ustala tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem. Przepisy nie rozstrzygają sposobu ich ustalania, wskazują jedynie, że zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane:

  • wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz
  • indywidualnie z uczniem.

W związku z tym, jeśli nie zawarto tego wprost w opinii, po stronie szkoły leży decyzja dotycząca wymiaru godzin przyznanych na realizację konkretnych zajęć. Decyzje organizacyjne będą uzależnione od indywidualnych potrzeb oraz możliwości ucznia oraz przyczyny objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką. Zajęcia prowadzone indywidualnie z uczniem obejmują obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zatem konieczne jest udokumentowanie realizacji podstawy programowej z uczniem. Temat zajęć i zakres omawianych treści może odbiegać od treści realizowanych z oddziałem. Przepisy nie odnoszą się wprost do prowadzenia dokumentacji takich zajęć, jednak w dzienniku lekcyjnym dla klasy trudno może być odnotować przebieg zajęć i obecność ucznia, przy czym zajęcia indywidualne mogą być prowadzone przez innych nauczycieli niż prowadzący zajęcia z oddziałem. W związku z tym może zaistnieć potrzeba założenia dziennika zajęć realizowanych indywidualnie z uczniem.

Wsparcie ucznia w formie zindywidualizowanej ścieżki wymaga:

  • przed wydaniem opinii – analizy funkcjonowania ucznia uwzględniającej efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej; szkoła powinna więc zgromadzić odpowiednią dokumentację potwierdzającą podjęte działania i umożliwiającą dokonanie takiej analizy,
  • sporządzenia i przekazania rodzicom lub poradni psychologiczno-pedagogicznej opinii nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole,
  • złożenia w szkole opinii w sprawie ucznia w formie zindywidualizowanej ścieżki oraz wniosku rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o zapewnienie pomocy w tej formie,
  • ustalenia przez dyrektora tygodniowego wymiaru godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem i przydzielenia określonych godzin zajęć nauczycielom, co może się wiązać z koniecznością zmian w organizacji szkoły.

Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena