Warto zastanowić się, jak wykorzystać tę zależność, aby sprawić, żeby wystąpienie publiczne czy prezentacja skutecznie utkwiły w pamięci audytorium. Dobrym pomysłem jest spowodowanie, aby publiczność już na samym początku Twojego wystąpienia uaktywniła swoje pokłady wiedzy, pamięci i skojarzeń związanych z tematem prezentacji.
Cztery sposoby na uaktywnienie pokładów wiedzy audytorium.
1. Jeżeli to możliwe, warto zapytać kilka osób z publiczności, co wiedzą na temat prezentacji, co o niej sądzą, z czym im się kojarzy zagadnienie, które będzie poruszane.
2. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie w pierwszym slajdzie prezentacji pytania, które sprawi, że słuchacze zaczną się zastanawiać nad odpowiedzią, angażując przy okazji swój system wiedzy związany z tym zagadnieniem.
3. Jeśli warunki na to pozwalają, można rozdać wszystkim słuchaczom kartki papieru, na których przed rozpoczęciem prezentacji wypiszą wszystko, co wiedzą na temat przedmiotu wystąpienia. Warto zaznaczyć, że to bardzo skuteczna metoda.
4. Ostatnia metoda polega na tym, że na początku prezentacji mówimy o tym, co jest z pewnością znane odbiorcy, dotyczy jego sytuacji i jest równocześnie związane z tematem wystąpienia. Po takim wprowadzeniu należy przejść do zagadnień, które prawdopodobnie nie są znane odbiorcy.
Taki sposób mentalnej „rozgrzewki” zapewnia łatwiejsze przyswajanie nowej treści przez osoby będące odbiorcami prezentacji. Krótkie przypomnienie informacji, otwarcie zasobów pamięci działa jak przysłowiowe zaklęcie: „Sezamie otwórz się”, umożliwia skuteczne wprowadzenie do systemu wiedzy odbiorcy nowych treści i mocne powiązanie ich z już istniejącymi zasobami. Teraz umysły słuchających Cię ludzi są już otwarte i możesz przystąpić do skutecznego wprowadzenia Twojego przekazu.