Kupno mieszkania – jakie dokumenty zabrać do notariusza?
Do przeniesienia własności nieruchomości w kancelarii notarialnej mogą się przydać rożne dokumenty. Szczegółów na pewno udzieli nam sam notariusz, który wcześniej poprosi o nie, aby móc sporządzić akt notarialny. Niezbędny bez wątpienia będzie dowód tożsamości, numer NIP, jak również, ewentualnie, oświadczenie z banku stwierdzające wysokość zaciągniętego kredytu oraz wysokość hipoteki.
Kupno mieszkania – obowiązki notariusza
Notariusz jest tą osoba, która ponosi odpowiedzialność za wiarygodność zawieranego aktu notarialnego oraz za jego przejrzystość. Powinien on również postępować w zgodzie z interesami obu stron, gdyż podejmowane przez niego czynności notarialne niosą za sobą konkretne skutki prawne. Notariusz w razie potrzeby ma obowiązek udzielić stronom stosownych wyjaśnień.
Notariusz ma również obowiązek zawrzeć w akcie notarialnym wniosek o wpisie do księgi wieczystej, na przykład w sytuacji, gdy treść aktu notarialnego zawiera przeniesienie, zmianę lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej bądź zawiera ustanowienie prawa podlegającego ujawnieniu w księdze wieczystej.
Pomoc notariusza w zapisie o współwłasności
Pomoc notariusza okaże się nieodzowna w przypadku, gdy kilka osób dysponuje prawem własności do tego samego mieszkania lub domu, co może w praktyce rodzić różne problemy. Wówczas niezbędna okaże się pisemna umowa zawarta przed notariuszem, który w akcie notarialnym zawrze wspólne ustalenia współwłaścicieli oraz zasady, według których będą się wzajemnie rozliczać. Może to być przydatne na przykład w sytuacji, gdy jeden ze współwłaścicieli będzie zamieszkiwał nieruchomość, spłacając zarazem udziały drugiego. Przed notariuszem sporządzimy także akt notarialny o współwłasności ułamkowej, która sprecyzuje, jaki jest współudział każdego ze współwłaścicieli mieszkania bądź domu.
Pomoc notariusza w zakupie mieszkania z hipoteką
Sporządzenie właściwych dokumentów u notariusza sprawi, że zakup mieszkania z hipoteką nie będzie obarczony żadnym ryzykiem. Hipoteka może bowiem zostać wykreślona na mocy odpowiedniego zapisu w akcie notarialnym. Wówczas umowa jest opatrzona adekwatnym wnioskiem. W ciągu trzech dni od jej zawarcia notariusz przekazuje sporządzony akt do sądu wieczystoksięgowego.