Dmuchańce są jednym z najpopularniejszych nośników reklamy zewnętrznej, do czego przyczyniają się między innymi kwestie techniczne: są lekkie, łatwe i szybkie w transporcie i montażu, po zapakowaniu zajmują mało miejsca. Jednak oczywiście najważniejsze są kwestie marketingowe i tutaj zalety reklam dmuchanych są niepodważalne. Stały się już stałym elementem pikników, festynów i innych masowych imprez na świeżym powietrzu.
Co decyduje o skuteczności marketingowej dmuchańców?
- Wydarzeniom plenerowym towarzyszy dobra zabawa i luźna atmosfera – zrelaksowana osoba jest podatniejsza na działanie reklamy i zapamiętanie danej firmy i usługi
- W krótkim czasie (kilka, maksymalnie kilkanaście godzin) można zaprezentować je dużej liczbie osób
- Dobrze wpisują się w krajobraz, nie są nachalne i nie denerwują odbiorców
- Działają bezpośrednio, ale nie wymagają aktywności – bierne oddziaływanie jest skuteczne niż to, które wymaga jakiejś deklaracji
- Nie niosą nadmiaru informacji, zazwyczaj jest to tylko nazwa i logo producenta
- Przywołują pozytywne skojarzenia – „a, widziałem tę reklamę podczas ...” – wspomnienie relaksu działa korzystnie i zwiększa szansę sprzedaży lub zawarcia transakcji
- Budują pozytywny wizerunek marki, zwłaszcza wtedy, kiedy jest ona jednym ze sponsorów
- Są atrakcyjne wizualnie
Do najczęściej stosowanych rodzajów reklam pneumatycznych należą:
- namioty dmuchane (mogą posiadać wewnętrzne oświetlenie halogenowe lub ledowe)
- atrapy produktów – najlepiej wybrać sztandarowy produkt firmy
- maskotka lub logo
- bramy oznaczające start i metę (najczęściej na imprezach sportowych)
- nadmuchiwane bannery
- pufy i fotele
- różnego rodzaju balony – najpopularniejszy typ reklam dmuchanych
- windyman (skydancer) – postać przypominająca człowieka, poruszana przez wiatr, często widziana na koncertach i meczach piłkarskich
- sterowce reklamowe
- SkyWizBoard – balon bezzałogowy przytwierdzony do ziemi linami, kołyszący się na wysokości kilkunastu – kilkudziesięciu metrów
Aby wzmocnić siłę przekazu, można dodatkowo zainstalować inne nośniki, jak na przykład flagi i bannery tradycyjne.