Smartfony to nasze wszystko dzisiaj: praca, rozrywka, nauka. Nastolatkowie uwielbiają grać w gry wideo, podczas gdy dorośli wolą pograć w automaty online, które są dostępne także na telefonach. Szeroki wybór gier online w internecie pozwala każdemu znaleźć swoją ulubioną grę czy to za pieniądze, czy za darmo.
Media obecnie zebrały już tak wiele danych na temat ludności, że z łatwością potrafią przewidywać nasze przyszłe działania i w pewnym sensie starają się "ulepszyć" nasze życie. Ze względu na szybką reakcję sieci społecznościowych na wszelkiego rodzaju wydarzenia i wiadomości, zostają one wykorzystywane do przekazywania konkretnych informacji.
Social media to kanał komunikacji nie tylko między ludźmi, ale również kanał komunikacji biznesowych. Współczesny marketing szeroko wykorzystuje social media, aby osiągnąć zamierzone cele i wypromować pewien produkt.
Dwukierunkowa komunikacja w social mediach
Istotą social media jest możliwość komentowania, polubienia lub udostępnienia prawie wszystkiego, co zostało opublikowane. Jest to żywa interakcja z klientami, którzy w łatwy i szybki sposób mogą wyrazić swoje opinie na temat danej firmy, brandu czy konkretnego produktu.
Ma to oczywiście swoje dobre i złe strony. Do plusów dwukierunkowej interakcji należy możliwość bliższego poznania potencjalnych klientów, zbudowanie więzi, pokazanie klientom, że firma faktycznie się liczy z ich zdaniem.
Social media marketing często zachęca swoich użytkowników i followersów na platformach do komentowania, na przykład, zadając jakieś konkretne pytanie w swojej publikacji. Im więcej komentarzy, tym popularniejszy staje się post i dociera do większej grupy ludzi. Dodatkowo komentarze oraz propozycje klientów mogą zostać wzięte pod uwagę w ulepszeniu pracy firmy.
Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że w mediach wszyscy w zasadzie jesteśmy anonimowi i często można się spotkać z ogromną falą hejtu ze strony niezadowolonych klientów. Ludzie w mediach potrafią być bezlitośni. Social media marketing oczywiście jest przygotowany na takie sytuacje i każdy profesjonalista wie, jak wtedy reagować. Najważniejsze, aby nie poddawać się wpływu emocji.
Promowane i sponsorowane posty w social media
Facebook i Instagram już dawno wprowadzili opcję promowania postów oraz postów sponsorowanych. Opcja promowania postów oznacza, że za pewną opłatą twoje posty zostaną wyświetlane jako "polecane" szerszej grupie fejsbukowfPiczów.
Jest to nowy rodzaj znanej nam reklamy, którą widzimy w telewizji czy na YouTube. W sumie można również przyjąć, że bardziej przypomina ona bilbordy, bo cała koncepcja naszego brandu/biznesu powinna się zmieścić w jednym obrazku. Obecnie to obraz jest ważniejszy niż tekst.
Z punktu widzenia marketingu liczy się, aby reklama dotarła do grupy docelowej, która zainteresowana będzie danym postem, kliknie dalej i polubi dany produkt/stronę/fanpage. Reklamodawcy doskonale wiedzą jak targetować osoby, a wszystko to dzięki zbieraniu danych na temat użytkowników social media.
Niemniej jednak, po otrzymaniu pewnej ilości docelowych użytkowników na profilu ważne jest ich utrzymanie na stronie. Strony firmowe w social media, aby zarabiać, muszą być ciekawe i pożyteczne dla ludzi. Powinny one zachęcać i wzbudzać zaufanie.
Jeśli już o zaufaniu mowa, do takich z pewnością należą posty sponsorowane. Są to specjalne posty pewnych influencerów, znanych ludzi itp., w których jasno na pierwszym planie widnieje sponsor postu. Taki marketing pozwala przyciągnąć nowych ludzi do ciebie za pomocą autorytetu innych osób — najczęściej influencerów, o których jeszcze porozmawiamy.
Social media multitasking
Najlepszą taktyką w marketing jest operowanie od razu na kilku platformach społecznościowych. Obecnie branże skupiają się najbardziej na jednej platformie, z której najczęściej korzysta grupa docelowa, ale nie zapominają też o innych mediach.
Operowanie na wszystkich możliwych kanałach jest bardzo ważne, bo pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Należy pamiętać, że każda platforma wymaga indywidualnego podejścia. Właśnie dlatego, SMM specjaliści tworzą kampanie reklamowe, które uwzględniają specyfikę każdej platformy online.
Kluczowym zadaniem kampanii jest wybranie grupy docelowej i najlepszego sposobu przekazu, co również zależy od platformy. Wyżej wspominaliśmy, że obecnie liczą się zdjęcia, a długie posty nie są teraz na czasie. Wśród młodych użytkowników popularny jest dziś TikTok. Zatem najlepszą formą odbioru dla nich są kilkusekundowe filmiki.
W skrócie możemy założyć, że Instagram jest starszy wiekowo niż TikTok, dlatego filmiki będę lepiej odbierane na TikToku, a na Instagramie wystarczy nam zdjęcie.
Influencerzy
Kolejnym ważnym aspektem w social media marketingu są influencerzy czy blogerzy, wspomnieliśmy o nich krótko wcześniej. Influencerzy to osoby, które mają na swoim koncie pewną liczbę followersów, którzy codziennie ich obserwują i słuchają ich rekomendacji.
Wykorzystując swój autorytet wśród ludzi, influencerzy reklamują pewne produkty, które zostają im specjalnie wysyłane na reklamę produktu. Taka usługa jest oczywiście płatna lub polega na pewnej wymianie.
Rekomendacja popularnego influencera jest bardzo wartościowa, bo obecni użytkownicy social media chętniej słuchają blogerów niż polityków. Influencer przemawiają do nas codziennie, pokazują nam swoje życie i z tego powodu traktujemy ich jak osoby nam bliskie, a więc ufamy ich poleceniom i rekomendacjom.
Podsumowanie social media marketingu
Rozwój social media zapewnił reklamodawcom nowe możliwości promowania produktów reklamowych. Jest to szybkie, łatwe i przyciąga dużą liczbę zainteresowanych osób. Social media gwarantują masę różnych sposobów na promowanie produktu.
Jednocześnie należy pamiętać, że będąc bliżej ludzi, firmy narażają się na publiczny osąd w social mediach. Nie każdy marketing przynosi pozytywne skutki, dlatego należy o tym pamiętać przy planowaniu kampanii reklamowej produktu.