Znajomość matematyki pozwala nam na obliczenie liczby outów, pot oddsów, wykazania opłacalności sprawdzenia. Programy obliczeniowe pokazują nam bardzo dokładnie, jakie mielibyśmy szanse na wygranie danego rozdania, gdyby doszło do sytuacji all-in na preflopie bądź którymkolwiek późniejszym streecie.

Data dodania: 2016-01-19

Wyświetleń: 2406

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

To wszystko pozwala ocenić jakość naszej gry i wprowadzić niezbędne poprawki. Matematyka pokazuje nam, jak grać i większość pokerzystów wie, że ona się nie myli, nie da się jej oszukać. W tej serii będę starał się pokazać ciekawsze oblicze zastosowań matematyki w pokerze. Zastępuję pytanie: „Jak grać w pokera?”, na rzecz pytania: „Dlaczego grać?”. Postaram się przedstawić aspekty nieco wyższej matematyki w jak najbardziej przystępny sposób.

Bilans gry gracza jako zmienna losowa.

Zmienna losowa? A co to takiego? Ludzie do opisu zjawisk używają pojęć, nie inaczej jest w matematyce. Zmienna losowa to jedno z podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa – działu matematyki, którym będziemy się zajmować w tej serii artykułów. Wielu z nas słyszało o pojęciu wartości oczekiwanej, ale niewielu o zmiennych losowych. Tymczasem okazuje się, że zmienna losowa jest pojęciem poprzedzającym pojęcie EV i dlatego zaprzyjaźnienie się z tym określeniem jest konieczne do prawidłowego rozumienia pojęcia EV. Zmienna losowa może zostać nazwana przyporządkowaniem pewnym sytuacjom (które zdarzają się z określonym prawdopodobieństwem) konkretnych liczb.  Bardzo ważne jest to, żeby opisując zmienne losowe wziąć pod uwagę wszystkie możliwe sytuacje i dobrać je tak, aby zawsze zaszła dokładnie jedna z nich. Matematycznie rzecz ujmując suma prawdopodobieństw zdarzenia się wszystkich sytuacji musi wynosić 100%, czyli 1. Przedstawmy kilka przykładów.

Najprostszym przykładem do wykorzystania zmiennej losowej jest opis wyniku rzutu monetą. Załóżmy, że do wyniku w postaci orła przyporządkujemy liczbę 1 a do reszki „-1”. Jeżeli naszą zmienną nazwiemy „M” (od monety – nazwy zmiennych losowych oznacza się w matematyce wielkimi literami), to proces rzutu możemy opisać następująco (jest to rozkład zmiennej M): M ~ {(1, ½ }, (-1, ½)}. Taki zapis oznacza, że zmienna M przyjmie wartość 1 w 50% oraz -1 również w 50%.

Innym przykładem może być rzut kostką – każdej ściance przyporządkowana jest liczba od 1 do 6, każda wypadnie z prawdopodobieństwem 1/6 i nie zdarzy się sytuacja, w której wypadną dwie naraz. Mamy więc 6 możliwych sytuacji, po 1/6 każda. Jeżeli zmienną opisującą wynik rzutu kostką nazwiemy K, to jej rozkład wygląda następująco: K ~ {(1, 1/6), (2, 1/6), (3, 1/6), (4, 1/6), (5, 1/6), (6, 1/6).

Kolejnym przykładem może być tradycyjna ruletka i zakład 1 $ na konkretną liczbę. Niech wynik finansowy w tym przypadku opisuje zmienna R. Jej rozkład jest bardzo prosty:
R  ~ {(-1 $, 36/37), (35 $, 1/37)}.

Czy poker to tylko bardziej skomplikowany rzut monetą?

Na początek rozważmy skrajnie uproszczony przypadek. Rozważmy gracza na pozycji UTG (stolik sześcioosobowy), który postanowił zagrać z wpisowym 50 BB i gra all-in z asami oraz pasuje wszystkie inne układy. Dla jeszcze większego uproszczenia sytuacji przyjmijmy, że gracz jest sprawdzany przez któregokolwiek z graczy (i tylko jednego z nich) w 10% przypadkach oraz jego equity wówczas wynosi 85%. Niech zmienna V (ang. value) opisuje wynik gry gracza posługującego się powyższą strategią. Mogą wystąpić następujące sytuacje:

1)      V= 0. Gracz pasuje. Prawdopodobieństwo: 1320/1326 = 13200/13260.
2)      V= 1,5 BB. Gracz zbiera blindy. Prawdopodobieństwo: 6/1326 * 9/10 = 54/13260.
3)      V= 51,5 BB. Gracz zostaje sprawdzony i wygrywa pulę (sytuację, gdy zostaje sprawdzony z blindów, również przybliżamy do tej - wówczas V= 51 BB bądź 50,5 BB). Prawdopodobieństwo: 6/1326 * 1/10 * 85/100 = 510/1326000 = 51/132600
4)      V= -50 BB. Gracz wchodzi za wszystko i przegrywa. Prawdopodobieństwo:
 6/1326* 1/10 * 15/100= 90/1326000 = 9/132600.

Zauważmy, że nie jest możliwe zajście żadnych dwóch sytuacji z powyższych 4 jednocześnie. Pozostaje sprawdzić, czy suma prawdopodobieństw wynosi 1:

13200/13260 + 54/13260 + 51/132600 + 9/132600 = 13254/13260 + 60/132600 = 1.

Więc V w omówionej sytuacji jest zmienną losową. Jej rozkład można opisać następująco:

V ~ {(0, 1320/1326) , (1,5BB, 54/13260), (51,5BB, 51/132600), (-50BB, 9/132600).

Wyobraźmy sobie teraz, że jesteś na UTG i grasz z tej pozycji 20% układów startowych oraz średnio pasujesz 60% do 3beta. Niech szansa na to, że ktokolwiek cię przebije, wynosi 50%. Niech wynik finansowy tego rozdania ponownie opisuje zmienna V. Rozważmy najbardziej prawdopodobne scenariusze:

1)      V= 0. Pasujesz. Prawdopodobieństwo: 80%.
2)      V= 1,5 BB. Zgarniasz blindy. Prawdopodobieństwo: 20%*50% = 10%.
3)      V= -3 BB. Po otwarciu do 3BB spasowałeś do 3beta.
Prawdopodobieństwo: 20% * 50% * 60% = 6%.

Pozostałe 4 % będą to wyniki wahające się od -100BB do 500BB (np. 6 graczy, wszyscy mają po 100BB, wchodzą all-in i twoje AA utrzymuje się do rivera) uzyskiwane z bardzo małymi prawdopodobieństwami. Dla matematyka nie ma znaczenia, jakie są szanse poszczególnych wyników, a tylko to, że da się je określić i w sumie te szanse dadzą 100%. Innymi słowy siadając do rozdania możesz być przekonany, że na pewno "coś" się wydarzy – wygrasz, przegrasz, wyjdziesz na zero, padnie ci internet albo wysiądą korki – wszystko zakończy się wynikiem finansowym według pewnego prawdopodobieństwa.

Podobnie ma się sprawa z większą liczbą rozdań jak i z większą liczbą rzutów kostką, np. dla dwóch rzutów mamy 11 możliwych wyników sum (od 2 do 12) z prawdopodobieństwami opisanymi poniżej:
 

Suma oczek

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Prawd.

1/36

2/36

3/36

4/36

5/36

6/36

5/36

4/36

3/36

2/36

1/36


Wróćmy do pokera. Jeżeli jedno rozdanie miało np. 6001 możliwych wyników (stawki NL10 - wszystkie możliwe wyniki od -10 $ co 0,01 $ do 50 $) to dwa będą miały 12001 możliwych wyników, z których dalej najbardziej prawdopodobnym będzie bilans zerowy (chyba że grasz VPIP 50%).  Ten proces możemy kontynuować. Dla nas końcowym wnioskiem z tego artykułu jest fakt, że dla dowolnej ilości rozdań ich bilans jest zmienną losową, co oznacza, że poszczególne rezultaty osiągamy z odpowiadającymi im prawdopodobieństwami, które w sumie dadzą 100%.

Reasumując bilans gry gracza rozumiany jako zmienna losowa rzeczywiście jest pod tym względem podobny do rzutu monetą bądź kostką - jest tylko bardziej skomplikowany. Matematycznie rzecz ujmując, ma bardziej złożony rozkład. Trzeba sobie jednak zdać sprawę, że nie dotyczy to tylko pokera - zmienną losową można opisać prawie wszystkie zjawiska, jakie nas otaczają - wypłatę pracownika zatrudnionego na etacie, prognozę temperatury na dowolny przyszły dzień, czas dojazdu do pracy oraz wiele innych. Wszak wszystko dzieje się z pewnym prawdopodobieństwem. Te przykłady posiadają jednak zasadnicze różnice. Podstawowymi z nich są wartość oczekiwana (z ang. expected value) omawianych zmiennych, ich odchylenie standardowe i nasz wpływ na te wartości. Tymi aspektami zajmiemy się w kolejnych artykułach.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena