W 2004 roku Sekretarz Edukacji Stanów Zjednoczonych powiedział, że 10 najbardziej poszukiwanych zawodów w 2010 roku jeszcze nie istnieje. W Polsce prawdopodobnie można by było zaliczyć do nich zawód dydaktyka medialnego. Z pojęciem tym coraz częściej spotykamy sie przy okazji kursów i szkoleń w formie e-elarningu.

Data dodania: 2008-07-18

Wyświetleń: 4994

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W 2004 roku Sekretarz Edukacji Stanów Zjednoczonych powiedział, że 10 najbardziej poszukiwanych zawodów w 2010 roku jeszcze nie istnieje. W Polsce prawdopodobnie można by było zaliczyć do nich zawód dydaktyka medialnego. Z pojęciem tym coraz częściej spotykamy się przy okazji kursów i szkoleń w formie e-elarningu.

Mało kto wie, że powstanie tak zwanego e-szkolenia wymaga współpracy przynajmniej dwóch specjalistów – eksperta z dziedziny, której kurs ma dotyczyć (eksperta dziedzinowego) oraz dydaktyka medialnego. Ekspert dziedzinowy dokonuje wyboru materiału, który ma zostać przekazany kursantom, a dydaktyk medialny przekształca go w formę elektroniczną. Dobra współpraca tych osób decyduje o efektywności i atrakcyjności danego szkolenia.

Można powiedzieć, że ekspert dziedzinowy wybiera treść kursu, a dydaktyk medialny nadaje mu formę. Jakie kompetencje powinien posiadać ekspert łatwo się domyślić. Musi być on przede wszystkim specjalistą z zakresu wiedzy przekazywanej kursantom. Dydaktyk medialny musi wykazać się wiedzą i umiejętnościami nie z jednej, ale z wielu dziedzin. Przyjrzyjmy się zatem bliżej co trzeba wiedzieć i potrafić, aby móc pracować w tym zawodzie.

Przede wszystkim dydaktyk medialny powinien być osobą sprawnie posługującą się komputerem. Im większą wiedzę informatyczną posiada, tym bardziej atrakcyjne szkolenie będzie w stanie stworzyć. Podstawą jest umiejętność korzystania z narzędzi do tworzenia
e-kursów. Bardzo przydatne są też umiejętności programisty i grafika komputerowego, które pozwalają na stworzenie efektywnego i efektownego interfejsu użytkownika.
Ważna w tym zawodzie jest także wiedza psychologiczna i pedagogiczna. Dydaktyk powinien znać teorię z zakresu psychologii poznawczej, andragogiki (kształcenia dorosłych) oraz HCI (Human Computer Interaction – nauka zajmująca się projektowaniem interfejsów użytkownika). Pozwoli mu to na zaprojektowanie scenariusza kursu, czyli sposobów przerabiania zawartego w nim materiału, kolejności przekazywania informacji, powtórzeń i metod sprawdzania wiedzy w taki sposób, aby szkolenie było jak najlepiej przyswajalne.
Kolejną bardzo ważną umiejętnością dydaktyka medialnego jest zdolność sprawnej komunikacji z innymi ludźmi. W zawodzie tym niezbędna jest współpraca z nauczycielami różnych dziedzin, ciężko więc wyobrazić sobie na tym stanowisku osobę, która jest niekomunikatywna i nie potrafi przekonywać do swojego zdania, bądź nie przyjmuje do wiadomości opinii innych.

W Polsce zawód dydaktyka medialnego to wciąż nowość. Żadna z uczelni nie ma jeszcze w swojej ofercie studiów z taką specjalizacją, choć na niektórych kierunkach uczelni technicznych przekazuje się wiedzę przydatną w pracy w tym zawodzie. Nie ma zatem w naszym kraju wielu ekspertów w tej dziedzinie, a przy dynamicznym rozwoju e-learningu zapotrzebowanie na nich będzie systematycznie rosnąć. Jeśli więc dobrze znasz się na komputerach, lubisz ludzi i masz wiedzę z zakresu pedagogiki i metod dydaktycznych, czemu nie spróbować swoich sił jako dydaktyk medialny?

Andrzej Animucki
Licencja: Creative Commons
0 Ocena