Obowiązek prowadzenia rozliczeń księgowych dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Pewna grupa przedsiębiorców rozlicza się za pomocą jednej z uproszczonych form księgowości, inna zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Data dodania: 2015-06-03

Wyświetleń: 1272

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Prowadzenie Księgowości

Często można spotkać się z określeniem, że pełna księgowość jest bardzo problematycznym obowiązkiem przedsiębiorców i wymaga od nich wykonywania wielu obowiązków.

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy prowadzący księgi rachunkowe?

Zakres czynności księgowych jakie do wykonania mają podmioty gospodarcze jest bardzo obszerny:

  • ewidencja wszystkich operacji gospodarczych jakie mają miejsce w związku z prowadzoną działalnością,
  • wycena aktywów i pasywów,
  • przeprowadzenie inwentaryzacji, która umożliwi ustalenie rzeczywistego stanu zasobów firmy,
  • ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie oraz przechowywania dokumentacji księgowej.

To kilka elementarnych czynności jakie musi wykonywać przedsiębiorca w ramach systemu pełnej księgowości. Prawidłowe prowadzenie wszystkich rozliczeń jest bardzo złożone i wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy na temat rachunkowości oraz aktualnie obowiązujących norm prawnych. Te czynniki najczęściej determinują wybór podmiotów gospodarczych, które decydują się na zatrudnienie w firmie osoby odpowiedzialnej za system księgowości lub zawarcie umowy z biurem rachunkowym. Nadrzędnym aktem prawnym, który reguluje sposób rozliczeń księgowych firmy jest Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości z późniejszymi nowelizacjami. Innymi regulacjami, do których odwołują się przedsiębiorcy są Krajowe i Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.

Pewna grupa przedsiębiorców może czuć się zbyt obciążona obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych, dlatego też w ramach przyjętej polityki rachunkowości mają możliwość korzystania z pewnych uproszczeń w prezentowanych sprawozdaniach finansowych pod warunkiem, że nie wpływa to negatywnie na rzetelność i jasność prezentacji sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa oraz jego wyniku finansowego.

Wady i zalety prowadzenia ksiąg rachunkowych

Każde rozwiązanie, na które decyduje się przedsiębiorca niesie ze sobą dobre i złe strony. W przypadku systemu pełnej księgowości zasadniczą wadą z jaką ma do czynienia przedsiębiorca jest koszt jej prowadzenia. Natłok obowiązków, konieczność skorzystania z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów gospodarczych generuje pewne koszty, które przedsiębiorca musi ponosić. W przypadku niektórych firm, zobowiazanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych może to być bardzo duże obciążenie.

Pozytywnym aspektem wdrażania pełnej księgowości jest szeroki zakres informacji na temat prowadzonej działalności gospodarczej, które stanowią podstawę do opracowywania strategii rozwojowych i wykonywania licznych analiz. Przedsiębiorca ma dokładny obraz wyników prowadzonych działań,a potencjalni inwestorzy pełen obraz finansowy firmy. Na rynku istnieje jednak grupa podmiotów gospodarczych, które dobrowolnie decydują się na prowadzenie rozliczeń zgodnie z zasadami pełnej księgowości, właśnie z uwagi na pozyskanie wielu danych oraz wzrost wiarygodności firmy wśród partnerów biznesowych.

System rozliczeń księgowych firm jest bardzo obszernym zagadnieniem. Każdy z podmiotów gospodarczych jest inny, indywidualnie należy także traktować jego system rozliczeń księgowych. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena