Sprzedaż bezpośrednia i jej znaczenie dla rolnictwa
Dzięki sprzedaży bezpośredniej rolnicy będą mogli oferować swoje towary i usługi bezpośrednio samym konsumentom, na zasadach indywidualnych, w swoich gospodarstwach, w domu klienta lub w innych miejscach, które nie są stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Sprzedaż bezpośrednia jest taką formą sprzedaży detalicznej, która odbywa się poza siecią sklepową i wymaga osobistej prezentacji produktu oraz udzielenia stosownych wyjaśnień.
Szacuje się, że spośród miliona drobnych gospodarstw ok. 100 tys. ma możliwość produkowania i sprzedaży swoich wyrobów w ramach sprzedaży bezpośredniej. Na spotkaniu w Kancelarii Prezydenta znaczenie tego rozwiązania podkreślali szczególnie prezesi izb rolniczych z Małopolski i Podkarpacia. Według nich możliwość prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w obu tych województwach ma szczególną wagę ze względu na specyfikę regionów, na którą składa się duża liczba małych gospodarstw oraz bogata oferta turystyczna – oferowane przez rolników produkty będą jej doskonałym uzupełnieniem.
Korzyści dla producentów i konsumentów
Wszyscy zgadzają się co do tego, że poszerzenie katalogu produktów sprzedawanych bezpośrednio przez rolników jest rozwiązaniem korzystnym zarówno dla producentów, jak i konsumentów. Usankcjonowanie tej formy handlu pozwala na legalne zakupy żywności z gospodarstwa, które spełnia określone wymogi sanitarne.
Zgodnie z unijnymi przepisami, organizacje producentów prowadzących sprzedaż bezpośrednią mogą przygotować krajowe założenia dobrych praktyk, które, po zatwierdzeniu przez władze sanitarne, stanowić będą listę zaleceń przeznaczonych dla producentów i organów nadzorujących bezpieczeństwo produkcji.
Sprzedaż bezpośrednia oczami klienta
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost popularności sprzedaży bezpośredniej w ogóle, a sprzedaży bezpośredniej prowadzonej przez rolników w szczególe, jest znużenie konsumentów reklamą, a także potrzeba kontaktu ze sprzedawcą, który nie tylko służy radą, ale i będzie w stanie przedstawić cały proces powstawania danego produktu oraz odpowiedzieć na szereg szczegółowych pytań klienta. Dla konsumentów ta forma sprzedaży staje się pomału integralną częścią gospodarki.