Przy wprowadzaniu zautomatyzowanych systemów parkowania wykorzystuje się kilka różnych możliwości, odmiennych ze względu na swoją konfigurację, typ urządzeń oraz oprogramowania. Czym różnią się poszczególne rodzaje systemów parkingowych?

Data dodania: 2015-03-14

Wyświetleń: 801

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na wybór odpowiedniego wariantu systemu wpływ ma wiele czynników. Najistotniejszym z nich jest jego forma i przeznaczenie – może to być parking osiedlowy, hotelowy czy też w centrum handlowym. Istotna jest także jego wielkość, przewidywana ilość wjazdów i wyjazdów oraz oczywiście budżet inwestora.

Chociaż konfiguracja systemu parkingowego jest bardzo elastyczna, to jednak w pewnych rozwiązaniach stosowane są te same urządzenia oraz oprogramowanie. Dzięki takiemu usystematyzowaniu, z dużą dokładnością przedstawić można koszt oraz ideę funkcjonowania danego kompleksu w określonych wariantach.

Jeśli zaś chodzi o charakter funkcjonowania parkingów, wyróżnia się przede wszystkim dwa rodzaje systemów – automatyczny, spotykający się z największą aprobatą klientów oraz półautomatyczny.

W przypadku w pełni zautomatyzowanego działania parkingu, wjazdu dokonuje się po pobraniu biletu z automatu. Umożliwia on otwarcie szlabanu, a tym samym upoważnia klienta do wyjazdu. Z kolei aby wyjechać z parkingu należy uprzednio uiścić opłatę w specjalnie przystosowanym do tego miejscu. Koszt zaparkowania pojazdu zazwyczaj uzależniony jest od czasu postoju. Tego typu parkingi można spotkać głównie w centrach handlowych. 

Nowoczesne systemy wyposażone są często w interkomy służące do komunikacji głosowej z pracownikiem obsługi parkingu. Posiada on urządzenie umożliwiające ręczne rozliczanie należności oraz drukowanie nowych biletów. Stanowisko to przydatne jest w momencie zagubienia wydruku, bądź też jego zniszczenia. W przypadku parkingów wielopoziomowych zaleca się również wyposażanie ich w tablice informujące o zajętości obiektu na poszczególnych jego poziomach.

Drugim wariantem jest system półautomatyczny, który oprócz standardowych elementów wyposażony jest w stanowisko z osobą czuwającą nad prawidłowym funkcjonowaniem parkingu. To pracownik upoważniony do pobierania opłat oraz wykonujący ewentualne czynności porządkowe. Tego typu parkingi spotyka się najczęściej przed urzędami oraz szpitalami, a także w okolicy obiektów turystycznych.

Każdy system parkingowy jest więc dostosowany do konkretnego miejsca, wielkości dostępnej przestrzeni oraz przewidywanego ruchu w obrębie obiektu, co znacznie usprawnia jego działanie.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena