Nie po to kupuje się sportowy samochód, by jeździć nim po bułki do sklepu. Podobnie wygląda sytuacja na rynku konsol do gier. Po co nam konsola nowej generacji, jeśli obraz będziemy odbierać na starym wysłużonym telewizorze?

Data dodania: 2014-12-04

Wyświetleń: 1480

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wybieramy telewizor pod konsolę nowej generacji

Jeśli chcemy wycisnąć maksimum. ile się da z naszych konsol, potrzebujemy nie tylko, by nasz telewizor był nowoczesny i oferował dobrą jakość obrazu, ale również by posiadał odpowiednie parametry. Jakie to parametry?

Dobór dogodnego telewizora dla perfekcjonisty może stanowić nie lada wyzwanie i problem. Czynników odpowiedzialnych za dobry odbiór TV jest oczywiście sporo. Za podstawowe można uznać wszystkie te związane z fizycznymi aspektami odbioru, czyli wielkość pomieszczenia, w którym wyświetlamy obraz, odległość, na jaką jesteśmy oddaleni od odbiornika. Ważna jest również pozycja względem promieni słonecznych, które wpadają do pomieszczenia, ale to już jest bardziej kwestia odpowiedniego przemeblowania czy zamontowania rolet, aniżeli kwestia telewizora. Koniec końców, jeszcze nie wymyślono takiej technologii produkcji matryc, w którym problem odbijania promieni słonecznych by nie istniał.

Wielkość ma znaczenie

Pierwsza podstawowa rzecz, przy wyborze telewizora do konsol jest jego wielkość, a raczej wielkość matrycy. Oczywiście, z jednej strony, im większa matryca, tym lepiej, ale z drugiej, jeśli dysponujemy małym pokojem, nie możemy sobie pozwolić na zbyt wielkie przekątne ekrany, bo prędko wyświetlany obraz będzie uciążliwy dla naszych oczu.

Rozdzielczość

Kolejną sprawą jest rozdzielczość ekranu. Tutaj niezbędnym minimum jest standard Full HD, czyli 1080p. Jeśli nie myślimy o grze w standardzie 4k na komputerach PC, nie musimy myśleć o większych rozdzielczościach, aktualna generacja konsol nie wyjdzie poza Full HD, a w przypadku Xboxa One jest nawet problem z jego uzyskaniem.

Szybkość

Dla gracza, zwłaszcza tego, który dużo czasu spędza czas zagrywają się w dynamicznych strzelankach czy wyścigach samochodowych ważna będzie szybkość i brak jakiegokolwiek opóźnienia w obrazem generowanym w układzie graficznym konsoli, a obserwowanym obrazie na ekranie. Opóźnienie to zwane zwane jest „input lagiem”. Im mniejsze opóźnienie, tym lepiej. Akceptowalne wielkości tego parametru mieszczą się w zakresie 5-20 ms.

Przeciw smużeniu

Smużenie to coś, czego każdy oglądający TV chciałby uniknąć. Zjawisko to wynika ze zbyt dużego czasu reakcji matrycy, czyli czas, jaki potrzebują piksele matrycy na przejście z jednego stanu do drugiego. Gdy ten czas jest zbyt duży, dynamicznie zmieniający się obraz traci na ostrości i wyrazistości. Zaleca się, by czas reakcji matrycy wynosił około 5 ms.

Oczywiście, parametrów opisujących dobry telewizor do konsol jest więcej, ale wybraliśmy te, które są wg nas najistotniejsze i którym przy kupnie wypadałoby by się przyjrzeć. Oczywiście przed zakupem warto wybrać się do sklepu RTV i zobaczyć czy dany model na żywo spisuje się tak samo dobrze, jak na papierze.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena