Wcielamy się w rolę odbiorcy biznesplanu
Najważniejszą czynnością jest zastanowienie się, jaki jest cel biznesplanu, inaczej bowiem powinniśmy napisać biznesplan do banku, inaczej do prywatnego inwestora, inaczej do urzędu pracy, inaczej do jednostki pośredniczącej przy dotacjach unijnych, jeszcze inaczej dla siebie samych, a wynika to z bardzo prostej rzeczy - każda z wyżej wymienionych instytucji reprezentuje konkretne, różne od siebie interesy, a naszym zadaniem jest się w te interesy wpasować, żeby danej instytucji opłacało się z nami współpracować.
Dla wszystkich ważne badanie rynku i prognozy finansowe
Każdy odbiorca zwróci uwagę przede wszystkim na dwie kwestie: że po pierwsze mamy dokładnie zbadany rynek, wiemy, że na nasze produkty/usługi będzie zbyt, mamy listę potencjalnych odbiorców i dostawców, wiemy, czy nasza działalność będzie miała sezonowy charakter i jeśli tak, to mamy opracowany plan na tzw. "przestoje".
Po drugie pokazujemy, że mamy skrupulatnie przygotowane prognozy finansowe. Na podstawie badania rynku szacujemy, jaką będziemy mieli sprzedaż - najlepiej w skali dnia lub tygodnia, ale minimalnie w skali miesiąca. Ponadto szacujemy, jakie będziemy ponosili koszty: materiałów, najmu, energii, pracy, podatków, ubezpieczeń, paliwa, ZUSu, opłat urzędowych, odsetek itp. Do prognoz sporządzamy również dokładny plan wydatków inwestycyjnych, plan amortyzacji środków trwałych (to najlepiej zlecić księgowej) oraz harmonogram spłaty kredytu (to najlepiej zlecić księgowej lub doradcy w banku). Prognozy finansowe obliczamy na cały okres kredytowania poprzez wprowadzenie ich w rachunek zysków i strat oraz bilans. Jeżeli się na tym nie znamy, najlepiej zlecić to księgowej.
Piszę biznesplan do banku
Bank jest przedsiębiorcą tak jak my, dlatego dla banku najważniejsze są dwie kwestie - niskie ryzyko oraz wynikający z niego zysk. Przystępując do biznesplanu dla banku skupiamy się zatem (poza badaniem rynku i prognozami) na przedstawieniu bankowi, że dysponujemy atrakcyjnym i płynnym zabezpieczeniem. Dla banków najatrakcyjniejsze są nieruchomości mieszkalne albo naprawdę atrakcyjne na rynku nieruchomości komercyjne (biurowce, hale na wynajem itp.), które w razie upadku przedsięwzięcia będzie mógł bardzo szybko zbyć.
Piszę wniosek do PUP
Powiatowy Urząd Pracy jest instytucją powstałą w celu minimalizacji bezrobocia, dlatego warto pokazać we wniosku (poza badaniem rynku i prognozami finansowymi dowodzącymi, że utrzymamy działalność dłużej niż 2 lata) że planujemy zatrudnienie za jakiś czas. Ponadto, aby poprawić ocenę swojej osoby, załączmy do wniosku wszystko, co się da - umowy przedwstępne, listy intencyjne, dyplomy, certyfikaty ze szkoleń, umowy o pracę, zlecenia, o dzieło, o praktykę i napiszmy we wniosku, jak się to ma do planowanego biznesu.
Piszę wniosek o dotację unijną
Założeniem dotacji unijnych jest zmniejszenie różnic między nowymi a starymi państwami członkowskimi, zatem we wniosku musimy pokazać, że planowane przedsięwzięcie jest innowacyjne i zapewnia wzrost konkurencyjności naszego przedsiębiorstwa, a w konsekwencji - regionu oraz kraju. Warto pokazać, że nasze przedsięwzięcie otworzy nam drzwi do klientów zagranicznych, a przede wszystkim że zwiększy naszą sprzedaż. Plusem przedsięwzięcia będzie również wzrost zatrudnienia (a więc spadek bezrobocia w regionie).
Piszę biznesplan dla prywatnego inwestora
Aniołem biznesu jest zawsze przedsiębiorca (obecny lub były), dlatego dla niego nie będzie atrakcyjny salon kosmetyczny, warsztat samochodowy, fabryka produkująca śruby itd., nawet gdyby miał to być jedyny salon/warsztat/fabryka w promieniu 300 kilometrów. Anioła biznesu interesuje coś, czego na rynku jeszcze nie ma (np. zszywacz skarpetek lub automatyczna obieraczka do warzyw i owoców - z przymrużeniem oka oczywiście) dlatego w biznesplanie podkreślamy unikatowość naszego pomysłu.
Piszę biznesplan dla siebie
To najtrudniejszy biznesplan, bo skupiamy się w nim na ... wszystkim. Taki biznesplan stanowi dla nas drogowskaz, swoisty plan działania. Jeżeli chcemy, by nasze przedsięwzięcie osiągnęło sukces, musimy w planie krok po kroku opisać każdy etap inwestycji i być przygotowanym na każdą sytuację.
Analiza SWOT
Wielu podchodzi do analizy SWOT jak do przymusu i pisze ją byle jak, a dobrze napisana jest bardzo ważną częścią biznesplanu dla jego odbiorcy. Aby ją dobrze napisać, każdą mocną stronę i szansę musimy opatrzyć komentarzem, jak zamierzamy ją wykorzystać, a słabą stronę i zagrożenie - jak zamierzamy ich unikać lub ewentualnie minimalizować ryzyko lub skutki ich wystąpienia. To pokaże odbiorcy, że potrafimy reagować na zmienność rynku i wnętrza firmy.