Jednym z moim ulubionych wystąpień TED jest wykład Simona Sineka mówiący o tym, w jaki sposób najwięksi liderzy i innowatorzy naszych i przeszłych czasów potrafią zainspirować do działania masy ludzi. Autor przywołuje przykłady twórców Apple, Martina Luther Kinga czy Braci Wright.

Data dodania: 2014-09-08

Wyświetleń: 2266

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Simon stawia tezę, że sekretem działania i źródłem sukcesu tych osób jest prosta zasada zawierająca się w tym zdaniu:

Ludzie nie kupują tego CO robisz, ale DLACZEGO to robisz.

Zastanów się przez chwilę nad źródłami sukcesów firmy Apple. Dlaczego Twoim zdaniem podbija ona praktycznie każdy rynek, na który wejdzie? Apple jest przecież w gruncie rzeczy dużą firmą komputerową, podobnie jak IBM, Dell, HP czy wiele innych. Nie są oni pionierami, nie wymyślili przecież ani komputera, ani odtwarzacza mp3, ani tabletu, ani smartfona. Nie robią sprzętu o wyjątkowych właściwościach - produkty Samsunga czy innych konkurentów mają podobne, jeśli nie lepsze parametry. Apple na pewno nie należy też do firm najtańszych. Mają takie same możliwości jeśli chodzi o budżet, kadry, technologię, marketing czy sieć sprzedaży jak ich konkurencja.

Co więc sprawia, że przed każdą premierą "nowego" Iphone'a ludzie potrafią koczować przez całą noc przed sklepami i płacić wygórowaną cenę za sprzęt, który już po tygodniu mogliby kupić taniej i nie wychodząc z domu?

Idea Złotego Kręgu
Idea Złotego Kręgu polega na sprowadzeniu modelu biznesowego do trzech pytań:

Co robisz?
Jak to robisz?
Dlaczego to robisz?
Cała magia tkwi w kolejności stawiania tych pytań, a raczej formułowania odpowiedzi na nie, w Twoim myśleniu, działaniu i komunikacji.

Większość firm i organizacji w komunikacji zaczyna od rzeczy najbardziej wyraźnych (CO?), kończąc na mniej wyraźnych (JAK? DLACZEGO?).

Gdyby Apple komunikowało się jak większość producentów sprzętu, ich przekaz marketingowy brzmiałby mniej więcej w ten sposób:

Wytwarzamy świetne komputery. 
Są pięknie zaprojektowane, łatwe w użytku i przyjazne dla użytkownika. 
Chcesz kupić jeden?

W komunikacie tym, największy nacisk stawiamy na to CO robimy, a także JAK to robimy. Zauważ, że większość komunikatów reklamowych w dzisiejszym świecie wygląda właśnie w ten sposób. Zwraca się uwagę na cechy produktu, jakość wykonania, standard obsługi klienta, itp. itd.

Jak zatem robi to Apple?

Poprzez wszystko to co robimy, rzucamy wyzwanie status quo. 
Wierzymy w myślenie inaczej. 
Wyzywamy status quo tworząc pięknie zaprojektowane produkty, łatwe do użytku i przyjazne dla użytkownika. 
Tak się stało, że produkujemy świetne komputery. 
Chcesz kupić jeden?

Prawda, że brzmi inaczej?

Apple, podobnie jak inne firmy, organizacje czy pojedyncze osobistości, które przyciągają masy ludzi na świecie - inspiruje swoich klientów. Przedstawia pewne wartości i wizję, z którą ci klienci się identyfikują. Dlatego nie jest ważne, co będzie ich następnym produktem - czy będzie to telewizor, oprogramowanie do samochodów, czy zegarek. Klienci Apple'a (niektórzy nazywają ich wyznawcami) kupią je.

Ludzie nie kupują tego CO robisz, ale DLACZEGO  to robisz.

Wykorzystaj ideę Złotego Kręgu w swoim biznesie
Zapytaj siebie DLACZEGO robisz to co robisz?
Simon Sinek przekonuje do tego, abyśmy naszą strategię opierali na postawieniu sobie pytania DLACZEGO?  Dlaczego i po co Twoje przedsiębiorstwo działa? Jaka jest jego misja? Jakie wartości wyznajesz i chcesz promować poprzez swoje działanie? Które z nich podzielasz wspólnie ze swoimi klientami?
Podziel się swoimi wartościami z klientamiJeżeli udało Ci się określić cel i misję Twojego przedsięwzięcia, postaraj się zarazić nią też swoich klientów. Ludzie nie chcą już po prostu kupować produktów. Chcą czuć się wyjątkowi, być częścią czegoś większego, chcą identyfikować się z marką.
Zainspirowani klienci stają się tzw. ambasadorami marki. To oni najlepiej reklamują Twój produkt, ponieważ robią to z własnej woli, są do niego przekonani i jest on czymś, co ich wyróżnia.
Aby osiągnąć ten efekt, skup się na tym, aby Twój produkt, jakość wykonania, a także obsługa klienta i komunikaty marketingowe były spójne z nadrzędną misją Twojego biznesu.
Zachęcam Cię do obejrzenia pełnego wystąpienia Simona Sinek'a. To 20 minut pełne inspiracji :)

How great leaders inspire action
Simon Sinek has a simple but powerful model for inspirational leadership all starting with a golden circle and the question "Why?" His examples include Apple, Martin Luther King, and the Wright brothers ... (Filmed at TEDxPugetSound.)

Licencja: Creative Commons
0 Ocena