Założeniem Analizy Potrzeb Przedsiębiorstwa jest inspirowanie firm do wdrażania innowacji. Polega to na dostarczeniu wiedzy o tym, jakie stworzyć w firmie warunki aby w pełni wykorzystać jej kapitał intelektualny. A co za tym idzie - ugruntować jej pozycję na rynku i zwiększyć efektywność podejmowanych działań.

Data dodania: 2014-01-10

Wyświetleń: 1412

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Analiza Potrzeb Przedsiębiorstwa - nawigator dla małych i średnich firm

APP czyli Analiza Potrzeb Przedsiębiorstwa dla wielu małych firm jest okazją do zweryfikowania własnych działań poprzez ocenę niezależnego specjalisty. Umysł każdego z nas potrafi rozwiązać problemy. Przedsiębiorca, który decyduje się na analizę, nie wie, czemu sprzedaż idzie mu kiepsko. Bezskutecznie szuka rozwiązania. Może się okazać, że tym właściwym rozwiązaniem jest właśnie ocena potrzeb przedsiębiorstwa, ponieważ daje ona możliwość opracowania stabilnego podłoża dla podejmowanych w firmie działań i decyzji. Dzięki niej jesteśmy w stanie stworzyć dobrą strategię, która w efekcie poprawi naszą konkurencyjność. Da podstawy do opracowania technik zatrzymania klienta przy firmie, jak i pozyskanie nowych potencjalnych klientów. A co za tym idzie – szansę na efektywne maksymalizowanie zysków. Analiza, chociaż posiada elementy oceniające - nie kontroluje, lecz jedynie wskazuje te aspekty działania firmy, które mogą być jeszcze dopracowane. Zawsze można dyskutować, które aspekty działania firmy są najważniejsze. Przyjmuje się założenie, że o stworzeniu w firmie warunków dla osiągania przewagi konkurencyjnej przez innowacje decyduje sprawne zarządzanie w obszarach: informacji, instrumentów marketingowych, zarządzania, w tym zarządzania personelem.

Poszukiwania w Analizie Potrzeb Przedsiębiorstwa

APP poszukuje niezaspokojonych potrzeb. Może to wydawać się banalne, ale przecież, każda firma ma postać „organizmu”, czyli ma swoje potrzeby. W większości przypadków jest ona niejako członkiem rodziny i rzutuje na prywatne życie właścicieli i ich rodzin. Ona także ma swoje potrzeby i należy sprawić żeby się realizowała. Tym samym dokonujemy w tym miejscu ekonomicznych wyborów. Ale mamy tu także do czynienia z dwoma faktami: nieograniczonej skali potrzeb oraz ograniczoną wielkością zasobów, które umożliwiają zaspokajanie różnych potrzeb.

Czy mądrze?

Zastanówmy się przez chwilę, jakie potrzeby przedsiębiorcy zaspokaja analiza:

  • doświadczenie poznawcze - analiza pozwala na bardzo bliską i otwartą relację z klientem. Klient dowiaduje się wiele nowego, daje mu to podstawy do poprawy jego działań;

  • opinia „lekarska” - przedsiębiorca od czasu do czasu potrzebuje, by ktoś zajął się nim. Aby poświęcił mu czas, wysłuchał go i wymienił się z nim swoim zestawem doświadczeń, nawet jeśli najważniejszy problem firmy nie zostanie rozwiązany;

  • propozycje rozwiązań - proces formułowania rozwiązań jest najważniejszym elementem analizy. Ważne jest, aby znaleźć kilka rozwiązań i przedyskutować je z przedsiębiorcą. Następnie przedsiębiorca sam wybierze, co dla niego jest najlepsze. Ostatecznie to on zna swoją branżę i firmę najlepiej.

Małe firmy działają przede wszystkim na wyczucie. Jest to w szczególności wyczucie właściciela albo kierownika, który samodzielnie rozpoznaje otoczenie oraz na podstawie własnej wiedzy stara się podejmować jak najlepsze dla firmy decyzje. Rzadko zdarza się, aby mali przedsiębiorcy korzystali z zewnętrznej pomocy w zakresie zarządzania i marketingu.

Dlaczego tak jest?

Po pierwsze oferta usług doradczych w tym zakresie dla małych i średnich firm jest bardzo uboga. Ponadto mali przedsiębiorcy nie mają doświadczenia w pracy z doradcami, nie wspominając już o ograniczeniach natury finansowej.

Efekty Analizy Potrzeb Przedsiębiorstwa

Jednym z najważniejszych efektów APP jest wyszukanie obszarów, które mogą decydować o gorszej efektywności całej firmy. Z uwagi na to APP pełni rolę instrumentu, który wskazuje kierunek działań. Ponadto w przedsiębiorstwie istotne jest aby istniała harmonijna równowaga rozwoju poszczególnych obszarów i funkcji. Niedopuszczalne jest faworyzowanie jednych funkcji kosztem innych. Raport z APP wskazuje na obszary nierównowagi, jakie występują w firmie, a wyniki tej oceny określają najważniejsze kierunki doskonalenia. Raport dostarcza także wiedzę jak wykorzystać proste narzędzia, i jak można je zastosować aby efektywnie zwiększyć sprzedaż. Dzięki temu ma to realny wpływ na poprawę zyskowności firmy.

Jeśli są jakieś niedociągnięcia – to nie oznaczają one, że zaniedbujemy naszą firmę. W żadnym wypadku! Ale może te działania są nieprecyzyjne lub nie dostrzegamy drobnych detali. Musimy mieć jednak świadomość, że nikt nie zadba lepiej o Firmę niż my sami, ponieważ jest to nasze „dziecko”. My daliśmy jej życie, my codziennie ją pielęgnujemy. Raport potrzeb przedsiębiorstwa może jedynie sprawić, że nasze działania i decyzje będą doskonalsze.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena