2
głosów
- +

Ryby mają głos

Autor:

Aktualizacja: 25.03.2008


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3776 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Aby uchronić się od chorób cywilizacyjnych, dietetycy zalecają jadanie w tygodniu 2-3 posiłków z ryb. Dania przyrządzane z ryb to pożywienie pełnowartościowe i lekkostrawne, a więc doskonałe zarówno na wiosenną dietę jak i obfity, świąteczny stół.


Mimo, że od dawna wiele mówi się o zbawiennym wpływie ryb i owoców morza na nasze zdrowie, wciąż traktujemy je trochę po macoszemu. W większości polskich domów te cenne produkty pojawiają się na stołach jedynie w okolicy Wielkiego Postu i Wigilii. A przecież Filet z soli Marinare można przygotowywać na różne sposoby: gotować w wodzie, na parze, dusić, smażyć, piec w piekarniku, na grillu, mielić na pasztety i pulpeciki. W kuchni francuskiej uważa się solę za najbardziej wykwintną rybę. Jej mięso jest białe, delikatne, jędrne, chude i łatwo oddziela się od ości.
Jakie są jej zalety? Najważniejsze to te zdrowotne. Sola jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, którego przyswajalność wynosi aż 97%. Białko stanowi materiał do odbudowy zużytych tkanek i budowy nowych. Ponadto bierze udział w produkcji hormonów, enzymów, ciał odpornościowych i hemoglobiny. Sola zawiera także wiele składników mineralnych i witamin takich, jak selen, fosfor, magnez, wapń, fluor, potas, witaminy A, B oraz witaminę D, której niedobór u dzieci powoduje krzywicę, a u dorosłych osteoporozę. Ryby zawierają również kilka składników pokarmowych, które rzadziej i w mniejszej ilości są spotykane w innych produktach żywnościowych, a mianowicie: selen, fosfor, witaminę D3. Selenowi przypisuje się działanie wspomagające w hamowaniu rozwoju miażdżycy, gdyż wpływa na krzepnięcie krwi i produkcję prostacyklin. Ponadto, ryby morskie oraz owoce morza są nieocenionym źródłem jodu, niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy, a nieobecnego w innych produktach. Ryby są też bardzo dobrym źródłem wapnia; porcja ryby (100 g) zawiera więcej tego ważnego minerału, niż wynosi zalecane osobie dorosłej jego dzienne spożycie.
Warto częściej podawać na stół zdrowy Filet z soli Marinare zastępując nim zwłaszcza mięso, które zawiera przede wszystkim kwasy tłuszczowe nasycone, podnoszące poziom cholesterolu w surowicy krwi i sprzyjające powstawaniu choroby niedokrwiennej serca.

Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij