Unia Europejska daje nam dofinansowanie do instalacji i zakupu ogniw fotowoltanicznych. W jaki sposób ubiegać sie o te dotacje oraz jaki jest tryb postepowania przy udzielaniu dofinansowaniu dowiesz sie z artykułu.

Data dodania: 2013-01-27

Wyświetleń: 1837

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dotacje na kolektory słoneczne udzielane są przez NFOŚiGW. Dofinansowanie to stanowi pokrycie częściowe (45%) kredytu bankowego udzielonego na zakup i montaż kolektorów słonecznych. Aby projekt instalacji kolektorów słonecznych kwalifikował się do współfinansowania ze środków unijnych, kredyt na inwestycję musi być udzielony w banku, posiadającym umowę współpracy z NFOŚiGW.

Postępowanie o udzielenie dotacji:

1. Wnioskodawca w raz z wnioskiem o kredyt składa wniosek o dotację NFOŚiGW w banku. Do wniosków dołącza się:

a. Dokumentację projektową wykonania instalacji w postaci jednego z dokumentów do wyboru: oferty wykonawcy, projektu instalacji lub dokumentu budowlano- wykonawczego jeżeli wymaga tego prawo.

b. Dokument stwierdzający spełnienie wymagań prawa budowlanego. Tym dokumentem może być:

-oświadczenie, że do realizacji przedsięwzięcia nie potrzebna jest pozwolenie na budowę oraz zgłoszenie wykonania zamiaru robót- jeżeli mamy do czynienia z modernizacją dotychczas istniejącej instalacji grzewczej;

- zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych- kopia;

- pozwolenie na budowę- kopia.

c. Dokumenty dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej lub najmu pomieszczeń. Prawo do dysponowania budynkiem lub budynkiem w budowie.

d. Pełnomocnictwo Zarządu lub Zarządcy Wspólnoty w formie uchwały- jeżeli dotyczy.

e. Dokumenty wymagane przez bank przy kredycie.

2. Kredytobiorca zawiera umowę na kredyt z dotacją i pisemną umowę z Wykonawcą. Wykonawca w umowie powinien zobowiązać się do montażu kolektora słonecznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami producenta. Udzielić gwarancji na prawidłową pracę tego urządzenia i instalacji. W umowie wykonawczej określa się wartość zlecenia pomniejszoną o przyznane beneficjentowi upusty, rabaty, zwroty lub bonifikaty, przyrzeczone również klientowi po wykonaniu zlecenia. Od tego momentu beneficjent może już przedkładać faktury do zapłaty wykonawcy, zgodnie z umowa kredytowa, podpisaną z bankiem.

3. Po zrealizowaniu zlecenia podpisywany jest protokół końcowy odbioru przedsięwzięcia i przekazania do eksploatacji. Dokument ten musi być przedłożony bankowi w terminie 30 dni od ukończenia realizacji. Oprócz tego w tym terminie beneficjent zobowiązany jest przestawienie: kopi faktur, oświadczenia o niewykorzystywaniu przedsięwzięcia w działalności gospodarczej, dokumenty potwierdzające zgodność instalacji z normami, umowę z wykonawcą przedsięwzięcia,  dokumenty zgodnie z umową kredytową o dotację. Dotacja wypłacana jest na rachunek kredytobiorcy na poczet spłaty kapitału kredytu w terminie dwóch dni roboczy od otrzymania dotacji z NFOŚiGW.

Beneficjent (kredytobiorca) przed otrzymaniem dofinansowania na swój rachunek bankowy nie może spłacić więcej niż 55% wartości kredytu o dotacje.

Szczegółowych informacji na temat możliwości i warunków otrzymania dotacji unijnej oraz wzory wszystkich potrzebnych dokumentów udzielają placówki współpracujących banków.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena