Dotacje na kolektory słoneczne udzielane są przez NFOŚiGW. Dofinansowanie to stanowi pokrycie częściowe (45%) kredytu bankowego udzielonego na zakup i montaż kolektorów słonecznych. Aby projekt instalacji kolektorów słonecznych kwalifikował się do współfinansowania ze środków unijnych, kredyt na inwestycję musi być udzielony w banku, posiadającym umowę współpracy z NFOŚiGW.
Postępowanie o udzielenie dotacji:
1. Wnioskodawca w raz z wnioskiem o kredyt składa wniosek o dotację NFOŚiGW w banku. Do wniosków dołącza się:
a. Dokumentację projektową wykonania instalacji w postaci jednego z dokumentów do wyboru: oferty wykonawcy, projektu instalacji lub dokumentu budowlano- wykonawczego jeżeli wymaga tego prawo.
b. Dokument stwierdzający spełnienie wymagań prawa budowlanego. Tym dokumentem może być:
-oświadczenie, że do realizacji przedsięwzięcia nie potrzebna jest pozwolenie na budowę oraz zgłoszenie wykonania zamiaru robót- jeżeli mamy do czynienia z modernizacją dotychczas istniejącej instalacji grzewczej;
- zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych- kopia;
- pozwolenie na budowę- kopia.
c. Dokumenty dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej lub najmu pomieszczeń. Prawo do dysponowania budynkiem lub budynkiem w budowie.
d. Pełnomocnictwo Zarządu lub Zarządcy Wspólnoty w formie uchwały- jeżeli dotyczy.
e. Dokumenty wymagane przez bank przy kredycie.
2. Kredytobiorca zawiera umowę na kredyt z dotacją i pisemną umowę z Wykonawcą. Wykonawca w umowie powinien zobowiązać się do montażu kolektora słonecznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami producenta. Udzielić gwarancji na prawidłową pracę tego urządzenia i instalacji. W umowie wykonawczej określa się wartość zlecenia pomniejszoną o przyznane beneficjentowi upusty, rabaty, zwroty lub bonifikaty, przyrzeczone również klientowi po wykonaniu zlecenia. Od tego momentu beneficjent może już przedkładać faktury do zapłaty wykonawcy, zgodnie z umowa kredytowa, podpisaną z bankiem.
3. Po zrealizowaniu zlecenia podpisywany jest protokół końcowy odbioru przedsięwzięcia i przekazania do eksploatacji. Dokument ten musi być przedłożony bankowi w terminie 30 dni od ukończenia realizacji. Oprócz tego w tym terminie beneficjent zobowiązany jest przestawienie: kopi faktur, oświadczenia o niewykorzystywaniu przedsięwzięcia w działalności gospodarczej, dokumenty potwierdzające zgodność instalacji z normami, umowę z wykonawcą przedsięwzięcia, dokumenty zgodnie z umową kredytową o dotację. Dotacja wypłacana jest na rachunek kredytobiorcy na poczet spłaty kapitału kredytu w terminie dwóch dni roboczy od otrzymania dotacji z NFOŚiGW.
Beneficjent (kredytobiorca) przed otrzymaniem dofinansowania na swój rachunek bankowy nie może spłacić więcej niż 55% wartości kredytu o dotacje.
Szczegółowych informacji na temat możliwości i warunków otrzymania dotacji unijnej oraz wzory wszystkich potrzebnych dokumentów udzielają placówki współpracujących banków.